Charlotte
    Jag går sista året naturvetenskap inriktning samhälle och jag jag vill arbeta som låg- eller mellanstadielärare. När jag läser på antagningskraven så står det att man måste ha läst naturkunskap a, men jag som går natur (i det nya gymnasiet) har ju inte läst detta. Kan jag då inte bli lärare utan att läsa detta, eller räcker det att jag har läst biologi 1&2, kemi 1 och fysik 1? om JA, måste jag vara godkänd i ALLT detta ( jag är inte godkänd i fysik) eller det räcker med endast något av de?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, på en del högskolors hemsidor så har de inte lagt ut nya Gy11 kurser vilket blir lite förvirrande när ni i nya systemet ska förstå vad kraven är.

    Men om man tittar på behörighetskravet på Grundlärarprogrammet årskurs 4-6 på Stockholms universitet så behöver du Engelska 6, Matematik 2a alt 2b alt 2c, Naturkunskap 1b och Samhällskunskap 1b.

    Du har inte läst Naturkunskap 1b men du har läst fysik, kemi och biologi vilket motsvarar Naturkunskap 2 så du har således en högre behörighet vilket ska funka alldeles utmärkt.

    /Lena, Syv