Mikael
    Hej, jag går i andra året på gymnasiet inom estet, bild och form. Jag vill veta om jag måste ha matte 2 för att kunna studera vidare efter gymnasiet?
    Någon sa till mig att jag som bild och form elev inte behöver matte 2. Men jag är väldigt osäker och med tanke på omständigheterna så är matte 2 inte det bästa för mig just nu.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Mikael!
    Nej, du måste inte läsa Matte 2 på Estetiska programmet.
    Se på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_ES.pdf
    där du bl a ser att Matte 2, 3 och 4 får läsas som valbara kurser inom Programfördjupningen. De är ej obligatoriska.
    Du får Grundläggande behörighet till högskolestudier om du uppfyller kraven för gymnasieexamen (tillräcklig antal betygsatta poäng, godkända betyg i de "måste"-kurserna mm.) Matte 2 är inte en "måste"-kurs på Estetiska programmet (gäller alla inriktningar).

    Dock kan Matte 2 krävas till en högskole- eller yrkeshögskoleutbildning som Särskild behörighet (exempelvis till Sjuksköterska måste man ha godkänt betyg i Matte 2).
    Om du vet vilka utbildningar du vill söka efter gymnasiet, se vad de kräver för särskild behörighet. Om inte matte krävs för särskild beh., skulle godkänt betyg i Matte 2 ge dig 0.5 Meritpoäng (om du fick E i den kursen). Utan att ha läst matte 2 kommer du inte få meritpoäng för matte. Men det går att uppnå max i merit även utan matte - genom Engelska 7 och Moderna språk.

    Hoppas du är nöjd med mitt svar!
    Hälsningar
    Mikael SYV