Frida

    Hej! Jag funderar på att plugga till beteendevetare vilket har krav på matte2b. Iallafall om man ska gå själva programmet på högskola/universitet. Är det samma krav om man väljer att sätta ihop sin egen utbildning? Jag kan inte se att kurser som sociologi, psykologi osv som ingår i programmet, har några andra krav än grund. Och om jag skulle välja att sätta ihop en egen utbildning, hur ska jag gå tillväga? Mvh Frida

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Frida,
    om en högskoleutbildning kräver matte 2, så brukar det vara matematik 2a eller 2b eller 2c, det går alltså bra med att ha godkänt betyg i matte 2a.
    Att läsa ett högskoleprogram är mycket smidigare jämfört med att försöka bygga sin examen av fristående kurser. Fristående kurser behöver man söka till - separat till varje kurs och konkurrera om plats på varje kurs, och riskera att inte komma in. Det finns alltså inga garantier på att kunna genomföra alla kurser och kunna ta ut examen. Vilka kurser som man ska söka till för att försöka bygga upp sin egen examen? Jo, det beror på: antingen försöker man "skugga" ett visst program, alltså försöker läsa de kurser som ingår i programmet som fristående kurser /om alla de ges som fristående, vilket inte är säkert utan man måste se när det blir dags att söka... vilka kurser som går att söka/; eller så gör man planering tillsammans med studievägledare på den institutionen där man vill ta ut examen.
    Utbildningsutbud förändras. Vilka kurser som blir sökbara om t.ex ett eller 2 år, är det idag ingen som kan garantera. På så sätt är det ganska osäkert att ge sig in på att bygga sin egen examen. Men med det sagt, så finns det många exempel på att man lyckas bygga upp sin egen examen: man ska vara envis, ha lite tur och förstå att det kan ta tid - även om kurserna motsvarar 3 års-studier så kan det ta längre tid för att man kanske inte kommer in på någon eller några kurser och till slut kan det bli så att man inte kan ta ut examen (men då kan man hoppas på att kunna få jobb ändå - man uppger i sin CV vilka kurser man har godkända betyg i och hoppas på att kunna få anställning, eller börja med arbetspraktik, vikariat och på sikt kunna få en heltids-tillsvidare /fast/ tjänst, om det är det som är målet).
    Angående behörighetskrav till fristående kurser - så får man se vad som krävs (man tittar på varje kurs). Om matte 2 krävs till programmet men inte till de kurser som ingår i programmet, om man söker de som fristående kurser, då brukar tyvärr antagningsgränser vara (i alla fall ofta) högre - det krävs alltså oftast högre meritvärde för att komma in på fristående kurser än att komma in på ett program.
    Tips! läs matte 2a på komvux eller på en folkhögskola; innehåll i kursen ser du på matteboken.se/lektioner/matte-2  ---
    Kontakta studievägledare på de institutioner där beteendevetenskapliga programmen och kurser ges och be om råd: på vilket sätt du kan bygga din egen examen.

    Yrket Beteendevetare är i Sverige icke-reglerat. Det finns en mängd utbildningar med olika inriktningar som alla leder till yrket "beteendevetare". Beteendevetare kan jobba med många olika arbetsuppgifter, och det är snarare en "yrkesgrupp" än ett enskilt yrke. Läs gärna på framtid.se/yrke/beteendevetare

    • : Wow vilket innehållsrikt och uppskattat svar, tusen tack för hjälpen och för bättre insikt!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!