Louise

    Hejsan, Jag hade tänkt söka universitet till hösten 2021, men fick reda på att Svenska 3 numera tillhör grundläggande behörighet. Studenten tog jag 2011, med fulländat betyg och däribland Svenska A och B samt tillräckliga poäng. Jag har kompletterat med andra ämnen på komux som jag behöver för att söka in. Och Svenska 3 har jag helt missat mitt i allt. Behöver jag komplettera med Svenska 3 innan innan juli 2021 för att kunna söka in i detta året?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan, enligt info på antagning.se/sv/dina-betyg/gymnasieskolan/slutbetyg-2010-och-framat/grundlaggande-behorighet/ så behöver du inte Svenska 3. Du får gärna själv läsa reglerna - länk ovan - och även fråga SYV på komvux.
    Annars så är det inte fel att läsa svenska 3 (numera krävs det för grundläggande behörighet och du kommer att gå i en klass där många, kanske de flesta, fick godkänt betyg även i svenska 3, så det skulle inte vara nackdel för dig att läsa och få betyg även i svenska 3). :)