Hej Cissi,
    om du blir antagen till socionomprogrammet eller till något annat program på ett svenskt lärosäte: högskola eller universitet, får du ansöka om Tillgodoräknande av tidigare utbildning. Att några kurser från förskollärarprogrammet skulle bli tillgodoräknade som en del av socionomutbildningen är mycket tveksamt (detta på grund av att det är olika kurser som ingår i de programmen: förskollärarprogrammet och socionomprogrammet). Jag tror du får svar att väldigt lite eller kanske t o m ingenting som kan bli tillgodoräknat. Du kan jämföra vilka kurser som ingick i din utbildning och som ingår i socionomprogrammet. Jag tror, som sagt, att de programmen ej har några gemensamma kurser. Vilka kurser som ingår i programmen kan ändras över tid. Ibland kan också "övergångskurser" (lokala projekt) skapas för att utbilda inom bristyrken. Men det är mycket tveksamt att omskolning från förskollärare till socionom skulle bli aktuell inom något projekt (snarare tvärtom - det är ju större brist på förskollärare än på socionomer, i alla fall enligt de uppgifter vi här på fråga syv har tillgång till).
    Du får annars gärna kontakta studievägledare på socionomprogrammen. Jag gissar på att du antingen får svar att du måste läsa hela programmet eller att du måste ansöka om Tillgodoräknande efter det att du blivit antagen och att det är först då som de ansvariga ska jämföra vilka kurser du redan har godkända betyg i med de kurser som ingår i socionomprogrammet.