Elev

    Hej! Jag läser kinesiska andra året, och det gick inte bra förra året. Jag gick på resurslektioner, men det hjälpte inte. Min lärare vill att jag ska gå på dem igen när jag har rast en dag i veckan i år, men måste jag det? Förra året fick jag frånvarande om jag var borta, men det är väll inte en obligatorisk sak? Eller måste jag gå på dem, även om de inte hjälper på grund av att det är obligatoriskt?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    att läsa kinesiska på gymnasiet är inte så vanligt. Och man kan läsa kinesiska som modersmål eller som modernt språk. Jag vet inte om vilken kurs du läser - kanske läser du nu Kinesiska 2 och förra året läste Kinesiska 1? Jag vet inte vilket program på gymnasiet du går; på vissa program är moderna språk obligatoriska.
    Det där med "resurslektioner" är inte något som bestäms centralt/generellt, det är någonting som din skola har infört - eller kanske bara läraren i just kinesiska.

    Om du vill lära dig mer kinesiska så tycker jag du bör ta alla tillfällen "i akt" och delta i så mycket undervisning som möjligt - även om det inte skulle vara obligatoriskt: du är väl ute efter bättre kunskaper och högre betyg, eller varför läser du kinesiska?

    Fick du godkänt betyg i kinesiska förra året och i så fall vad hette den kursen?
    Du skriver om att du fick "frånvaro" när du inte gick på resurslektionerna förra året, om jag förstår dig rätt. Blev du av med studiehjälpen från CSN p g a frånvaron?