Emma
    Hej jag funderar på att söka till sjuksköterskeprogrammet på högskola men gick hotell och turismprogrammet på gymnasiet så har bara Naturkunskap 1a1.
    Det står att jag måste ha Naturkunskap 2 som grundläggande behörighet för att komma in.
    När jag sedan söker på Naturkunskap 2 på komvux så står det att det är en fortsättning på Naturkunskap 1a2. Måste jag alltså läsa Naturkunskap 1a2 + Naturkunskap 2 för att få behörighet? Eller räcker det med ena? (Naturkunskap 1a1 och 1a2 = Naturkunskap 2?)

    Vänliga hälsningar Emma

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,
    Naturkunskap 1a1 + 1a2 = nk 1b

    Och
    sedan är det nk2 på nästa nivå, högre kurs.

    Du behöver godkänt betyg i nk2, men det är svårt att få det om man inte har tillräckliga förkunskaper. De förkunskaper som krävs inför nk2 ger nk1b (eller en kombination av nk1a1 och 1a2).
    Hälsningar
    Mikael

    • : Tack för snabbt svar! En fråga till. Så jag kan läsa nk2 utan att behöva läsa nk1a2 också? Bara att det blir svårare att klara kursen? Hälsningar Emma
    • Anna : Komvux brukar inte ta in på en högre kurs om man inte kan uppvisa godkänt betyg i en lägre kurs; komvux har erfarenhet av att folk hoppar av eller får F betyg, om de läser en för svår kurs och komvux vill inte slösa skattepengarna... därför sätter de uppreglerna att inte ta in på överliggande kurser utan godkända betyg i underliggande kurser. Däremot anmäla dig till Prövning kan du i vilken kurs du vill. Du skaffar dig kunskaper på egen hand /självstudier/ - prövning kostar 500 kr. Om du anmäler dig till prövning i nk2 behöver du inte uppvisa vilka betyg du har; man behöver inte ha några betyg alls, för att få anmäla sig till en prövning.