Elin
    Hej!
    Under mitt första år på gymnasiet läste jag naturbruksprogrammet med inriktning häst och läste då kurser såsom djurhållning, Naturbruk, Ridning osv.
    Jag bytte sedan till ekonomiprogrammet på en annan skola och har då läst naturkunskap 1 samt 'vanliga' högskoleförberedande kurser. Jag undrar då om jag måste läsa up naturkunskap 2 eller djur i naturbruket för att då behörighet till universitetsstudier som kräver naturkunskap 2?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Elin,
    det är inte alls säkert att du kan på komvux hitta möjlighet att läsa kurser från naturbruksprogrammet, det är sällan de erbjuds och om de erbjuds då kan de ingå i yrkespaketet där man läser mot yrke: Djurvårdare/djurskötare, och du blir troligtvis inte antagen till det paketet.. så i praktiken tror jag du vinner på att direkt söka läsa naturkunskap 2. Jag antar att du har godkänt betyg i nk1b eller i nk1a1 och 1a2 och då är du behörig att läsa nk2.
    Nk2 kan på heltid läsas på 5 veckor. Jag tänker också så här: om högskoleutbildning kräver för särskild behörighet Nk2, då krävs ju de kunskaperna för att sedan klara av den högskoleutbildning. Och då är det bra att "fräscha upp" kunskaperna, alltså även om man redan skulle vara behörig pga ersättningsmöjlighet, då är det ändå inte fel att läsa nk2 och försöka få så högt betyg man kan, för att på så sätt kan man också höja sitt jämförelsetal och med det också meritvärde - det kan då bli lättare att konkurrera om platsen på högskoleutbildningen, sen.
    Ta kontakt med SYV-en på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Du kan annars söka läsa nk2 på komvux. Komvux vill se dina tidigare gymnasiala betyg. Om komvux anser att du lättare blir behörig i nk2 på annat sätt - genom en annan kurs och ersättningsmöjlighet, kommer du få veta om det av komvux. Jag tror dock att den realistiska lösningen i det här fallet är att du läser nk2.

    Studie- och yrkesvägledare