Sara
    Hej!
    Jag går på handel och administrationsprogrammet lärling. Har fått en inflammation i muskelfästet i benen, som påverkar min tid på min APL plats. Vill därför hoppa av lärlingsutbildningen för det ska inte bli värre.
    Då är min fråga, måste jag gå om ett år pågrund av att jag bestämmer mig att hoppa av utbildningen eller går det att lösa på något sätt?
    Vill verkligen inte att min sjukdom ska bli sämre pågrund av allt slitande på min APL plats och påverka min framtid.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    jag undrar om du kan bli sjukskriven (få lärakintyg om att du ej under en viss period kan delta i undervisningen). Fördelen med det är att du behåller din plats på gymnasiet, har rätt till studiebidraget, gratis lunchen och åkkortet. Och att du kan - även om du är sjukskriven på heltid - ändå delta i undervisningen eller gå på praktik på deltid (så mycket du orkar).
    Hoppar du av, blir du av med alla de förmåner som en studieplats på gymnasiet ger - bland annat studiebidraget.

    Ang. "måste gå om ett år"
    Det är inte obligatoriskt att läsa på gymnasiet, över huvudet taget. Genom att ha gått ut Grundskolan, har du uppfyllt din Skolplikt. Men om du vill få Examensbevis eller Studiebevis, som man kan få efter 3-års studier på heltid, då behöver du få ihop tillräckligt många betyg. Det kan du ex. göra senare på komvux (från 1 juli det kalenderåret du fyller 20 år).
    Vill man bli behörig till eftergymnasiala utbildningar men ej vill eller ej kan läsa 3 år på gymnasiet, kan man försöka komma in på en Allmän linje på en folkhögskola; där kan man uppnå omdöme om Grundläggande behörighet.

    Det kan gå att få jobb också... även utan 3-årig gymnasial utbildning. Det är inte lätt och nu, när du har inflamation och inte orkar vara på praktik, hur skulle du orka jobba? Och om du inte ska jobba eller studera, vad ska du göra?

    Hoppas mitt svar blir på ngt. sätt till hjälp!
    ANNA

    En liten fundering: kan det gå att på din arbetsplats "förhandla" om förändrade arbetsuppgifter (under perioden tills ditt ben blir bättre)? Vad säger läkaren? Om läkaren avråder från att belasta benet, borde du kunna bli sjukskriven...

    • :

      Tack för svaret. Jag hade funderat om jag kunde studera under den tiden jag skulle ha praktik men det kommer nog inte gå. Min sjukgymnast säger att jag inte ska gå mer än 2-3 timmar på praktiken men det går inte för måste gå minst 6 timmar om dagen. Min läkare har get mig tips o så, men inget har blivit bättre. Ska snart tillbaka och få svar om jag måste sjukskriva mig för att det inte ska bli sämre. Har endast jobbat i butiker i mina alla år. Det jag skulle behöva är att jobba på kontor eller med e-handel alltså platser som inte behövs lika mycket gående. Men har inte hittat en plats där dem tar emot praktikanter :/

    • Anna : Ett "kreativt förslag" vore om du kunde gå på praktik på din egen skola - hos Skoladministratör, t.ex - det är inte ovanligt att man med utbildning från HA jobbar som administratör.
    • Anna :

      Ett annat alternativ är att ni försöker förändra dina arbetsuppgifter på praktiken - mot det mer administrativa hållet (om det går). Ex. kan du sitta och skriva förslag på hur försäljningen kan öka pga några av dig föreslagna förändringar - på din praktikplats.

    • Anna : Ännu ett förslag - byta till en annan gymnasieskola där traditionell/klassrums-undervisning bedrivs - om det finns någon gymnasieskola inom pendlingsavstånd för dig som har plats i åk3.
    Läs alla kommentarer