Magdalena

    Hej! Jag vill söka in på högskola med högskoleprovet. Jag hoppade av gymnasiet flera år sen och har sen dess fått behörighet till högskola genom ett kompletterande program på folkhögskolan. Min fråga är om jag behöver skicka in mina betyg från gymnasiet iallafall även om jag söker med högskoleprovet och behörighet från folkhögskolan? Jag vill helst inte det eftersom mina betyg från gymasiet är inte väldigt bra och speglar inte alls min förmåga nu, flera år efter jag gick i gymnasiet.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Magdalena,
    om du har omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola, kommer du prövas i BF-urvalet.
    Med resultatet från högskoleprovet kommer du prövas i HP-urvalet.
    Ofullständiga betyg från gymnasiet kommer i så fall göra "varken till eller från". Det finns dock inga fördelar om du laddar upp dina gymnasiala betyg på www.antagning.se - jag tror inte det kommer spela ngn som helst roll. Jag är säker att det inte kommer bli till din nackdel om du gör det. Det kan bli till din fördel om det skulle visa sig att du genom ngt gymnasiebetyg uppnår särskild behörighet (och du skulle annars bli bedömd som Obehörig och ej prövas och inte få en chans att bli antagen). Så, mitt råd är att du laddar upp alla dina betyg som du fick efter det att du gick ut grundskolan - på www.antagning.se när du gör anmälan till högskola/universitet. Antagning.se kommer ta "i bruk" endast de betyg/intyg/omdöme som krävs + av de övriga dokument endast det som blir till din fördel.