Joanna

    Jag ansökte tidigt, men upptäckte senare att ytterligare en skola var på radarn - eftersom att den har linjen jag vill gå och inte är utanför ansökningsregionen vore det lite dumt att inte ansöka dit. Så jag ändrade min ansökan att räkna med den skolan och satte det i sten. Jag har inte än lämnat in den till min SYV, men ansökningen är stängd igen.

    Saken är den att mina föräldrar undrar om skjutsmöjligheterna verkligen är så legitima, så jag funderar på att kanske ta bort valet igen. Jag vet att man måste lämna in sin nya ansökning till SYV varje gång man ändrar sin ansökning, men om jag tar bort den nya skolan kommer det vara exakt samma val som jag redan har skickat in.

    Måste jag lämna in en ny ansökan ändå, även om det är samma val i samma ordning? I så fall, måste jag ansöka om tillåtelse till de skolor utanför min frisökningsregion? Notera att jag inte har skickat in gällande den nya skolan än, så det kan potentiellt inte bli någon ändring alls i min ansökan.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Läs noga vad som står på din hemsida för gymnasieval och om du inte hittar svar där, fråga Syv på din skola eller personal på just ditt antagningskansli - för att det är Olika hur man gör i olika delar av Sverige.

    Studie- och yrkesvägledare