Stefan
    Hejsan,

    Jag läser sista året på teknikprogrammet och har läst en del utökade kurser (engelska 7, matte 5 med flera) då jag är ute efter meritpoängen. Jag funderar på att läsa till högskoleingenjör efter gymnasiet och kommer därmed få meritpoäng för matte 4, 5 och engelska om jag har förstått det rätt och får därmed 2,5 merit. Som frågan lyder, måste jag söka in med matte 5 och engelska 7 betygen? Eller kan jag bara "ta" meriten och söka in med mina ordinarie kurser om du förstår vad jag menar (?)

    Tacksam för //Stefan

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Stefan,
    reglerna säger att i fall man använder kurser för Meritpoäng då räknas betyg i de kurser även in i Jämförelsetal.
    Jämförelsetal + Meritpoäng = Meritvärde.
    Utökade kurser bör vara markerade just som UTÖKADE i din gymnasieexamen och "utökade kurser" räknas in i Jämförelsetal bara om de är behörighetsgivande eller om de ger Meritpoäng.
    Du kan, alltså, inte ta med Meritpoängen men inte räkna in betyg från de kurserna in i Jämförelsetal.

    Mvh Mikael SYV