Karre

    Hej! Jag tog nyss godkänt I matte 1b i komvux eftersom jag hade F I kursen när jag gick ut gymnasiet så jag fick enbart ett studiebevis men nu är jag behörig för ett gymnasieexam eftersom jag är behörig. Min gymnasiekurs som var samhällsvetenskap gick på 2500 poäng och nu med en examen från komvux så tas idrott och hälsa 1 bort eftersom det får inte räknas in. Så totalt 2400 poäng. Jag hade F I matte 2b också så nu med idrott 1 och matte 2b borta så är jag kvar med 2300 poäng. Min fråga är att jag har även idrott och hälsa 2 i mitt betyg, kommer det också tas bort eller är det enbart idrott 1? (Idrott 2 var en valbar kurs.) Nu när jag har då 2300 poäng, är det nog för att söka till högskolan? Jag är intresserad av att söka till syv programmet i höst men tänkte bara dubbelkolla om jag måste ta bort idrott o hälsa 2 också eftersom då med idrott 1 och 2 samt ma2b så har jag enbart 2200 poäng och om jag har förstått det rätt så måste man minst ha 2250 godkända poäng för att bli behörig till högskolan. Mvh Kasra

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Kasra,
    du måste få ut examensbevis från komvux. Du kan i examensbeviset ha matte 2b med F-betyget och du kan ha kursen Idrott2. Så som jag ser det (utifrån info i din fråga) så borde du kunna ta ut examensbeviset nu, snart. Men det är bra att försöka få godkänt betyg i matte 2b (skillnad mellan F och E blir - i ditt jämförelsetal - plus/minus 0.4 och så får du + 0.5 meritpoäng för godkänt i matte2, så det blir i så fall + 0.9 till ditt meritvärde, om du söker utbildningar som ej kräver just matte 2). Det är en stor fördel att ha högre meritvärde: du har större chans att komma in på högskoleutbildning!
    Du kan givetvis ta ut examensbevis nu och försöka få godkänt betyg i matte 2b sen, men F-et i ditt examensbevis kommer stå kvar för all framtid; du skickar sedan både examensbeviset + det nya betyget i matte 2, tillsammans, och antagning.se kommer räkna in betyget i matte 2 in i ditt meritvärde.
    Nackdelen för dig blir att komvux kanske inte antar dig till att läsa matte 2, om du redan tagit ut examensbevis. Komvux har begränsade resurser och prioriterar sökande som läser "mot examensbevis" och de som redan har det kommer längre bak i kön till utbildningsplats.