Robin
    Hej Syv,

    Jag går andra året på gymnasiet. Jag har individuellt val, och har valt hemspråk istället för det "normala" som Foto eller psykologi.
    Första termin fick jag E i psykologi, och sen jag valde hemspråk. Jag känner nu att jag inte har tid alls med det längre.
    1: Om jag hoppar av, vad händer då?
    2: Får jag hoppas av?
    3:Om jag hoppar av måste jag då läsa dubbelt nästa år, och om jag inte gör det måste jag då ta om det på komvux?

    Tack!!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, det viktigaste är att du håller dina 2500 kurspoäng. Om du skulle hoppa av kursen som då är 100 poäng så kommer det fattas poäng för dig och du har då inte chans till en examen. Kan du läsa en annan kurs så vore ju det i sådana fall bra men då får du kolla med din skola vilka möjligheter du har till att byta till en kurs som du känner att du klarar av bättre.

    Om du hoppar av kursen och inte hinner läsa ikapp så får du komplettera den kursen på Komvux i efterhand. /Lena, Syv