Elsa

    Hej! Går idag första året på ekonomiprogrammet men har gjort omval och kommit in på naturbruksprogrammet i en annan kommun. Har under detta år läst en del gymnasiegemensamma kurser (eng 5, sv 1) som även läses på naturbruk. Jag har dock läst högre kurser (1b) i matte, historia, naturkunskap och samhällskunskap. På naturbruk läses 1a/1a1 i dessa kurser. Måste jag tenta av alla 1a kurser eller kan jag räkna bort dem?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Elsa,
    betyget i matte 1b får ingå i examensbevis från yrkesprogrammen (där det egentligen läses matte 1a), så du kan ta in det betyget in ditt framtida examensbevis. I de övriga ämnena kan man hitta en lösning (t.ex "klyva" betygen: gör om Historia 1b betyget till 2 likadana betyg i kurserna historia 1a2 och 1a1 - det blir en fråga till SYV på din nya utbildning och rektor på den skola att lösa). Om du redan har A i alla de kurser som du inte vill "läsa om" då förstår jag att du inte vill läsa om. Men om du t.ex har B eller lägre betyg, då vinner du på att läsa de "lägre" kurserna, för då kan du få ännu högre betyg + att du inte blir av med studiehjälpen från CSN: deltidsstudier ger inte rätt till studiehjälpen, så om du inte läser på heltid på din nya gymnasial utbildning, kommer du inte kunna få pengarna från CSN.

    Studie- och yrkesvägledare