Julia
    Hej!

    Jag läser en kurs på univeristetet nu och har blivit erbjuden en 80 % tjänst som börjar i vinter. Jag undrar om jag måste vara med på alla lektioner som är digitala för att få godkänt i delkursen? Eller räcker det med att göra uppgifterna man fått efter lektionerna för att sedan skriva tentan? Jag kan inte ansöka om studieuppehåll då min anledning inte tillhör någon av de kategorierna som finns. Kan jag annars hoppa av kursen för att sedan göra klart den? Hälsningar Julia

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Julia!
    betyg bör baseras på de kunskaper som du kan uppvisa när kursen slutar. Om du kan skaffa dig de kunskaper som krävs och sedan också Visa för läraren att du verkligen Har de kunskaper mot slutet av kursen, om du inte deltar i alla lektioner - kan inte vi på FRåGA SYV svara på. Någon "närvaroplikt" finns inte på de eftergymnasiala utbildningar eller på gymnasiala utbildning på komvux... men om man missat info som är viktigt att ha pga man ej deltog i lektionerna, då riskerar man få icke-godkänt betyg.
    Angående få studieuppehåll - ANSÖKA kan alla göra, det är inte förbjudet att ansöka. Om du kan bli beviljad uppehåll i studierna - kan inte vi på FRåGA SYV svarar på.
    Hoppa av utbildningar får man göra. Tänk på konsekvenserna, dock: om du tar studiemedel riskerar du ej få studiemedel nästa gång du ansöker pga icke-tillfredsställande studieresultat. Att få "hoppa in" i samma utbildning senare efter att man har hoppat av - kan inte garanteras; kan gå... men inte är säkert.