Alex

    Kan inte riktigt finna ett svar på denna fråga som är relevant till min situation, men jag har tänkt på att ta bort idrott 1 och lägga till filosofi+psykologi (100 poäng) istället, är detta möjligt? Jag har en funktionsnedsättning som förhindrar mig ifrån att idrotta, och jag har ej läst klart det ämnet; det är nu i trean som jag har planerat att istället ta bort det för att tenta av filosofi+psykologin (100p) under detta läsår. Om det nu visar sig att idrott 1 är obligatoriskt för att ta gymnasieexamen, varför är det så? Varför är en kurs som i grunden baserar sig på det fysiska, en del av den obligatoriska planen? Uppenbarligen, så kan inte alla elever delta inom denna kurs, så varför är den obligatorisk, speciellt på gymnasiet när dessa poäng som tillförs av idrotten kan bestämma min framtid?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Alex,

    Idrott och hälsa 1 är en av de obligatoriska kurser på gymnasiets nationella program. Varför det är så kanske det är bättre om du frågar Skolverket om. Det är inte vi här på fråga syv som bestämmer vilka kurser som är obligatoriska och vilka är valbara... alltså, kan vi inte "hjälpa"...
    Vi kan varken svara på just den frågan eller ändra den situationen.

    Det jag som syv kan säga är att i fall du på gymnasiet får ut Studiebevis (i stället för exmensbevis) så kan du på komvux få ut examensbevis och i exam.bevis från komvux får ej idrott-och-hälsa 1 ingå (ändring i reglerna sedan 1 jan 2017; innan dess kunde den kursen ingå).
    Du kan också på gymnasiet få ut Examensbevis med F i idrott1 kursen (men det är ju så klart en nackdel, pga det drar ner ditt jämförelsetal/meritvärde).

    Ang. funktionsnedsättning
    Det finns inte någon generell bestämmelse ang. fuktionsnedsättning eller funktionsvariation i relation till Idrottskurser på gymnasiet... det beror på Vilken funktionsnedsättning det är. T.ex om man sitter i en rullstol och kan, över huvudet taget, inte gå - då kan ju ingen kräva att den eleven ska springa orienteringsrunda i svår terräng (det säger ju sig självt) - men då säger Skolverket att idrottsläraren får anpassa kursen så att den kan läsas även om man har funktionsvariation.

    Tips!
    Ta med dig dina med.dokument som bekräftar din funktionsvariation och gå prata med skolsköterska, som kan förmedla kontakt till skolläkare. Den vägen kan ni kanske få någon sort lösning (jag tror dock inte att du kan få ut examensbevis från gymnasiet utan BETYG i kursen Idrott och hälsa 1... men du kanske kan få anpassning i den kursen så att du, trots funktionsnedsättning, kan klara få godkänt betyg).

    • : Tack Mikael.
    • Mikael : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    • : Ytterligare fråga; om jag nu tar bort idrott, och väljer att läsa filosofi+psykologi i dess plats, kan jag då efter min gymnasieutbildning be om ett examensbevis från Komvux utan några större problem?
    • Mikael : Det är troligtvis så att du får läsa minst en kurs på komvux eller göra prövning i en kurs - för att få ut examensbevis från komvux. På den punkten är reglerna oklara; vi försökte sedan innan få svar - men misslyckades... du behöver inte läsa filosofi + psykologi... för exam.bevis från komvux räcker det med 2400 poäng; och teoretiskt sett så kan man med 2400 p. från gymnasiet godkända betyg eller med mas 150p. av de 2400 p. F-betyg få ut exam.bevis från komvux... men komvux i många kommuner svarar att de ej vill eller kan utfärda examensbevis om inte någon kurs är "kodad" som komvux-kurs... och det betyder att minst en kurs måste vara från komvux (läst på komvux eller prövning, efter gymnasiet); OBS! med ett sådant examensbevis prövas man endast i kompletteringsgruppen, BII.
    Läs alla kommentarer