Mårten
    Hej!

    Jag vill studera till elektriker så att jag kan få ett fast jobb. Detta tycks vara svårt. Jag har pratat med vux där jag ska flytta i sommar och han jag pratat med säger att rektorerna troligtvis inte kommer betala en sådan utbildning då den är belägen i grannkommunen. Kan de säga nej och neka mig utbildning fast jag får plats?

    Om de nu kan det, hur ska jag göra för att kunna bli elektriker? Helst med praktik så jag kan få in en fot i en verksamhet så jag inte står där med ytterligare en utbildning utan ett jobb.
    • Liselotte : Om du berättar vilken utbildning du redan har, blir det lättare att ge dig bra svar.
    • : Barn- och Fritid, Turismutbildning med inriktning på skidor och ett antal ledarskaps utbildningar. Men det hade varit skönt med ett yrke som jag kan faktiskt långsiktigt kan jobba med.
    • Liselotte : Jag tänker på t.ex brandman, polis eller ngt med säkerhet typ chef för Securitas ? Skulle det kanske vara intressant? Se också på Www.yhguiden.se

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Mårten!

    Det är tyvärr sant att din "hemkommun" (d v s kommunen som du är folkbokförd i) kan neka dig att betala den så kallade Interkommunal ersättning. Det är endast Grundskola som är obligatorisk och "rättighet för folket".

    All utbildning utöver grundskola är Frivillig d v s man går den om man vill och om möjlighet finns. Med Komvux är det så att varje kommun hushåller med sina egna pengar och anordnar vissa yrkesutbildningar (vilka de själv tycker behövs). Vem som har företräde till alla utbildningar på Komvux är "personer med kort tidigare utbildningsbakgrund" som i folkmun kallas "kortutbildade" eller "studieovana". D v s är det så: om man enbart har grundskola "i bagaget" kommer man in först på en yrkesutbildning på Komvux och de som redan har en gymnasieutbildning - kommer in "i mån av plats" d v s om lediga platser finns. Detta gäller för utbildningar i din hemkommun.

    Om du söker en yrkesutbildning i en kommun där du inte är folkbokförd, då kan hemkommunen köpa utbildning till dig i den andra kommunen. Du måste vara behörig till utbildningen, d v s ha nödvändiga förkunskaper och sedan är det upp till din hemkommun att bestämma om det finns pengar till att betala en "Interkommunal ersättning". Finns det inte några pengar, kan de inte köpa utbildning till dig.

    Sådana är reglerna. Tyvärr, drabbar det hårt de som har någon form av gymnasieutbildning och dubbelt så hårt drabbas de som är skrivna i kommuner som inte har egen "rätt" yrkesutbildning.

    Vad finns det för dig att göra?
    - Skriv in dig på AF och fråga om AF kan hjälpa dig att bli en "vuxen lärling" eller köpa en Arbetsmarknadsutbildning för dig;
    - Flytta till en kommun som har egen utbildning till Elektriker på Komvux;
    - Fundera på om du kan tänka dig ngt. annat yrke och se på www.yhguiden.se - YH har väldigt goda resultat (minst 85% av f d studerande får jobb).

    Du får gärna återkomma och vi skall försöka hjälpa dig allt vi kan!
    Önskar dig stort lycka till!
    Milla

    Studie- och yrkesvägledare
    • Liselotte : Jag förstår om du blir ledsen och/eller tycker det är orättvist att man bara får en chans till yrkesutbildning på gymnasienivå. Det är ett känt problem som ännu inte har ngn lösning.