Herman
    Hej jag undrar hur det går till om man vill läsa till en kurs efter sin gymnasie tid. Har inte tillgång till att läsa Naturkunskap 2 som mitt individuella val men skulle ändå vilja ha den kursen för att den behövs som behörighetskrav till en utbildning jag vill gå så min fråga är då kan man läsa till Naturkunskap 2 efter gymnasiet och hur går det till?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Herman.

    Om man läser på Naturbruksprogrammet eller på Vård- och omsorgsprogrammet  - så kanske man inte behöver läsa Naturkunskap 2 (för att det finns "ersättningsmöjligheter"). Detsamma (ersättningsmöjigheter) finns - om man läser Kemi 1*, Fysik 1a* och Biologi 1*. Har man godkända betyg i de tre kurser*** - behöver man inte heller läsa Naturkunskap 2.

    Men om du behöver läsa Nk2, då ansöker du efter gymnasiet att läsa på komvux. Du söker plats på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    En annan möjlighet är att bedriva Självstudier och anmäla sig till en Prövning.

    Bästa hälsningar

    ANNA