Ellen
    Hej!
    Alla säger att man ska gå IB för att plugga utomlands efter gymnasiet. Jag vill gärna plugga vidare utomlands, i Frankrike, men är osäker på om jag vill gå IB.
    Är IB absolut den lättaste vägen att gå om man vill plugga utomlands?
    Hur svårt är det att komma in om man inte gått IB?
    Är det lätt att komma in på universitet i Frankrike överhuvudtaget?
    Tacksam för svar! /en tjej med beslutsångest

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, det är inte nödvändigt att plugga IB om man vill studera utomlands efter gymnasiet. Det är många som går vanligt program och pluggar utomlands idag. Det som IB gör är att kanske mer förbereda för studier framförallt på engelska och dom har även kontakter med skolor i världen som kanske gör det lite lättare när man ska söka.

    Här kan du läsa mer om plugg utomlands;

    http://studera.nu/studerautomlands.4.7433f8012f7262642c80001461.html

    Om du vill veta mer specifikt om högskola i Frankrike så kanske du kan få hjälp här

    http://www.educationlink.se/

    /Lena, Syv