Linnea
    Hejsan, jag är inte så förtjust i att plugga men har funderat på att söka in till natur. I framtiden vill jag gärna jobba inom sjukvården som tex läkare och jag undrar om man måste gå natur och om det kan ha några nackdelar att inte gå i natur i framtiden när man ska plugga vidare?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, om du siktar på en läkarutbildning så läser du allt du behöver för att kunna söka på Natur. Natur kräver dock att du lägger mycket tid på dina studier och har en studiemotivation som tar dig vidare. Huvudämnen är matte, kemi, biologi och fysik + mycket annat och tempot är högt.

    Kan du tänka dig att jobba inom vården utan att bli läkare direkt utan som undersköterska så kan du välja Vård och omsorg som är ett yrkesprogram - där pluggar du praktiska vårdämnen och har mycket praktik. Du kan sedan bygga på dina studier inom vuxenutbildningen för att gå vidare till en läkarutbildning. Kanske den vägen kan vara ett alternativ just nu när din studiemotivation inte är så hög? /Lena, Syv