Erik

    Hej Erik snart 17 år här. Är lite orolig för att få underkänt i Matte 1b då distansen samt lite personliga saker har gjort så att skolan inte har prioriterats lika mycket. Förutsätt att jag får underkänt i matte, vad kommer hända då? Är jag tvungen till att gå om hela årskursen eller får jag börja tvåan och sedan göra en prövning i matte 1b? Studerar samhällsvetenskap just nu och trivs som fisken i vattnet. Mvh Erik

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Erik!
    trots F-betygen får gymnasieelever ändå läsa vidare. Att du skulle få erbjudande/förmånen att gå om en årskurs, blir troligtvis inte aktuellt då det är en mycket dyr insats som få elever får ta del av. Det som oftast händer är att eleverna läser vidare och får göra prövning i den kursen i vilken de fick F.
    Det faktiska problemet för dig blir att försöka klara få godkänt betyg i matematik 2b som även den är en obligatorisk kurs på ditt program, utan att ha tillräckliga förkunskaper (för att i fall man ej uppnår godkänt nivå i matte 1, saknar man förkunskaper för att kunna klara av matte 2).