Hejsan,
    reglerna säger att en elev som fick F i en kurs hen läst på gymnasiet har rätt att göra prövning på hela kursen. Tidpunkt för prövningen är det rektorn som bestämmer. Vad säger din skola? Fick du svar om när du kan göra prövning i kursen matte 1b?
    Läsa matte 2b kan du påbörja utan att ha godkänt i en underliggande/lägre kurs (trots att godkända kunskaper i matte 1 behövs för att ha en rimlig chans att klara av matte2). Komvux tar inte in på matte 2-kursen om man ej har godkänt betyg i matte 1 men gymnasieskolorna göra det (detta på grund av att gymnasieelev har rätt att läsa vidare och "fullfölja" sin utbildning, även om hen kommer inte uppnå kraven och kunna ta ut examensbevis).