Alice

    Hej, jag är 18 och tar studenten i år. Men med tanke på mitt psykiska mående är jag osäker på om jag kommer klara våran APL vi har nu som är på 8 veckor (pgr av corona är den även längre än tidigare år). Vet att jag går inte nått super stekt linje efter som det är naturbruk men min lärare e väldigt gammaldags och förstår inte att man kan va sjuk mentalt. Min speciells läkare har sjukskrivit mig 50% för tillfället. Men är osäker på ifall jag kommer klara det ens, och få en sjuk skrivning på 100%. Tror du jag kommer behöva gå om? Snart dax för studenten ju

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alice!
    Jag råder dig följa läkarens rekommendationer och om du är sjukskriven på 50%, bör du inte läsa på mer än halvtid. Prata med den sjukskrivande läkaren. Om hen tycker du bör vara sjukskriven på 100%, då är det det som gäller; i så fall behöver du inte (i alla fall just nu) studera eller söka jobb, utan kan helt koncentrera på din hälsa.

    Vad gäller dina gymnasiestudier...
    Kraven för examensbevis är många och strikta och på gymnasiet är striktare än på komvux. "Ta studenten" kan alla göra som gick 3 år på nationellt gymnasieprogram, men utan examensbevis kommer du inte bli behörig till eftergymnasiala utbildningar. Du frågar om du kommer behöva "gå om", men menar du gå om de kurser där APL ingår för att kunna få ut examensbevis eller menar du någonting annat?
    Beroende på vilket yrke du siktar på, så kan du göra olika saker efter gymnasiet. Är det något yrke inom Naturbruk som du är intresserad av?
    Om du får ut studiebevis (ej examensbevis) i slutet av år3 på gymnasiet, kan du komplettera på komvux - mot examensbevis och det behöver inte nödvändigtvis bli inom naturbruk, du kan göra studieplan med SYV-en på komvux mot examensbevis inom annat kunskapsområde, om du hellre vill det (dock kan det ta längre tid att uppnå än om du skulle satsa på komplettering mot naturbruks-examensbevis).

    Det är 2 olika situationer: om ditt mål är att ta ut examensbevis från NB eller om du vill göra någonting annat, t.ex satsat på ett yrke som inte har med naturbruk att göra (men även i detta fallet kanske du ändå vill få ut examensbevis från gymnasiet, eller från komvux).

    Om ditt mål är att ta ut examensbevis från NB... i så fall kanske kan rektorn ansöka om förlängd studiegång för dig och du kan även nästa år fortsätta läsa mot examensbevis på din nuvarande gymnasieskola.