Nikoleta
    Jag ska byta skola och jag undrar om jag måste vara med på alla kurser i gymnasiet som jag har nu även om jag inte ska ha dem sen?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Nikoleta,
    du är under 18 år och kan inte själv ta beslut om att hoppa av skolan. Dina vårdnadshavare måste ge sitt samtycke.
    En annan sak är det "ekonomiska": även om du hoppar av EN ENDA kurs, så har du inte rätt till Studiebidraget. Det är enbart under HELTIDSSTUDIER som gymnasieelever har rätt till Studiebidraget från CSN.

    Utifrån din tidigare fråga vet jag att du vill byta från NA till NB. När skall du byta? Byter du eller söker om - till åk1 nästa års antagning? Om du byter, varför byter du inte nu på en gång? Om du byter på sommaren - skall du läsa åk2 på NB efter sommarlovet?
    Svara på mina frågor, så skall jag försöka bättre svara till dig.
    ANNA SYV
    • : Jag ansöker just nu till åk 1 på NB för att de hade inga platser + andra kurser och praktik. Om det Gäller kurser som jag skulle vilja hoppa av är det tex idrott & franska. Jag har dock en fråga till. Behöver jag göra nationella prov nu om jag ska göra det nästa år i åk 1 igen?
    • : Jag förstår inte heller min rektor I mitt gymnasium nu. Förra veckan när jag sa att jag ska byta skola så frågade hon om jag ska fortvarande gå kvar här eller hoppa av och idag sa hon att jag får inte hoppa av kurser. Vad kunde hon mena?
    • Milla : Jag råder dig att gå kvar på din nuvarande skola och försöka få så höga betyg som möjligt i alla kurser som du läser. Det finns inte någon 100% garanti på att du kommer in på NB nästa år. Om många söker med höga betyg, kan det hända att du inte får plats på NB. Vi får hoppas på att det ordnar sig för din del! Jag kommer att hålla tummarna för dig. *L* :-) Jag skriver också ett nytt svar till dig nu. *L* ;-)
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hejsan, mitt råd till dig är att du går kvar och försöker få så höga betyg som möjligt. Om du läser om kurserna nästa år på NB, gäller det det högsta betyget. t.ex. om du i år går C betyg i en kurs och nästa år får D betyg i samma kurs, så kan du ta med C betyg in i gymnasieexamen.
    Får du några godkända betyg i år, kan du kanske läsa ANDRA KURSER på NB på de timmarna som dina klasskamrater läser just de kurserna och du får lära dig mer & får fler kurser in i din gymnasieexamen.

    En annan sak: om du skulle ändra dig senare och vill stanna kvar på ditt program, NA - har du möjlighet till det i fall du följer studieplaneringen på NA.
    Du får större valfrihet på olika sätt i fall du stannar kvar & läser på din skola i år.

    Vad din rektor menade är svårt för mig att veta, jag kan bara gissa. Det kan t.ex. vara så att hon trodde du skulle byta skola nu på en gång men när hon förstod att du byter inte, utan söker till nästa års antagning, tyckte hon att du bör stanna i skolan och läsa. Dessutom - en icke-myndig elev får inte utan vårdnadshavares samtycke hoppa av skolan. Det kanske också det hon menade.
    Enklast är att fråga din rektor vad hon menade för att det är ju bara hon som kan svara på den frågan.

    Bästa hälsningar & stort lycka till med dina studier!
    Milla Syv
    Studie- och yrkesvägledare