Hej Jonna,
    se gärna Programplan för NA där du ser att kursen Samhällskunskap 2 finns som Inriktningskurs på inriktningen "sam"NA och med det är en Obligatorisk kurs. Det går att få examensbevis med F i den kursen men inte utan betyg i den kursen.
    F-betyget drar dock rätt mycket neråt; ditt jämförelsetal blir - 0.4 (jämfört med om du hade E i den kursen); skillnad mellan F och E i betyget är lika stor som mellan E och A. Det är mycket fördelaktigt om du får godkänt betyg i kursen; den kommer ändå finnas med i ditt exam.bevis (om du uppfyller kraven för exam.bevis, så att säga...).
    I fall eleven inte uppfyller Kraven för gymnasieexamen på gymnasiet, kan hen söka till komvux för att där göra planering mot Examensbevis från komvux.
    På komvux är det friare - ang. vilka kurser som får ingå. I examensbevis från komvux är samhällskunskap 2 en valbar kurs (alltså ej obligatorisk kurs).

    Vänligen
    ANNA