Silas

    Hej! Jag gör just nu ett Tekniskt-naturvetenskapligt basår på Uppsala universtitet, och jag har tyvärr missat ett par laborationer p.g.a. sjukdom och andra personliga skäl. Om jag får godkänt på samtliga tentor, är det då möjligt för mig att göra en prövning i t.ex. Kemi 2 utan att göra den skriftliga delen och bara göra laborationerna? Eller måste jag göra båda delarna?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag är osäker vad du tänker på när du skriver "prövning" i din fråga. Om du menar test/prov inom dina studier på basåret, måste du fråga de utbildningsansvariga på basåret om det.
    Men om du menar Särskild prövning som du anmäler dig till hos komvux eller på prövningsenheten (t.ex finns det prövningsenheten i Göteborg), då måste man göra hela prövningen, alla delar. Inför en sådan särskild prövning krävs det inte att man uppvisar några betyg och det krävs inte heller att man tidigare läst en kurs i någon skola, utan man kan skaffa sig kunskaperna på egen hand. Du kan läsa en sammanfattning om prövningar på https://www.fragasyv.se/info/provning - de som inte är gymnasieelever får anmäla sig i alla städer/kommuner i hela Sverige. Prövning i kemi kan bestå av 3 delar: den skriftliga, den muntliga och laborationer och, så vitt jag vet, gäller följande: man måste göra alla delar i prövningen för att ha en chans att få godkänt betyg. Jag tror inte läraren och medbedömaren kan sätta godkänt betyg om hen som prövas ej deltar i någon del av prövningen. Men du kan också fråga om det där du anmäler dig till prövning. Jag tror inte de kan göra undantag från kravet att delta i alla delar i prövningen, men det kan inte skada att du frågar om det. Kanske kan skolverket svara om det står i reglerna kring prövning att man måste delta i alla prövningsdelar, men det är också möjligt att skolverket skulle svara att det är "ej reglerat" och i så fall upp till de som anordnar prövningar.
    Undrar: om du tänker på en sådan "extern prövning" (alltså inte test/prov inom det basåret du läser) - vad skulle vara syfte med den prövningen? Om du vill bli behörig till en utbildning som kräver bl.a kemi2, då kan du bli det om du får godkänt i kem2 på prövningen (det rätta namnet är Särskild prövning) även om du får Underkänt  i kemi2 inom basåret på universitetet men om du tänker på att uppfylla tillräckliga studieresultat för fortsatt studiemedel (hos CSN) då kommer inte prövningen hjälpa dig; detta för att förberedelse inför prövningen räknas inte som "ordinarie studier" utan som självstudier och det går inte att inkomma med prövningsresultat och få CSN godkänna det för fortsatt studiemedel.
    Mitt förslag är att du funderar på att anmäla dig till en "vanlig" komvux-kurs i kemi2. Du söker utbildningsplats på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Det är möjligt att din komvux kan erbjuda kem2 som distanskurs - se vad komvux i din kommun har i sitt utbud. Vinster i det blir, som jag set det, flera: det kostar inget att söka plats på komvux; om du får plats, får du undervisning och möjlighet att fördjupa dina kunskaper i kemi, ytterligare. Om du får högt betyg (sikta på A) då kan du med det höja ditt meritvärde från gymnasiet. Och godkänt betyg från komvux kommer även CSN godkänna inom "tillräckliga studieresultat för fortsatt studiemedel". På heltid läser man gymnasiekurs kemi2 på fem veckor, eller på halvtid - på 10 veckor. Det är inte otänkbart att vid mycket goda kunskaper - att man skulle kunna få komvux-betyg ännu snabbare. Om läraren ser att du kan innehåll i kursen, är det inte förbjudet för läraren att sätta betyg även innan sista kursdatum. Jag tycker det finns bra anledningar för dig att försöka komma in på en komvux-kurs. Du kan dock även samtidigt se om du hittar var du kan anmäla dig till prövning och du får också gärna höra med utbildningsansvariga på din institution där du läser basåret om vilka möjligheter finns för dig där.

    Studie- och yrkesvägledare