Ashraf

    Hej, Jag har en kort fråga gällande engelska 7. Måste man göra engelska 6 för att få börja med engelska 7? Jag har tillräckliget med kunskap för klara kursen engelska 6 och vill gärna börja med engelska 7 direkt utan att göra engelska 6. Detta för att jag har inte tillräckligt med tid och bör ansöka vidare till min utbildning. Är det en rekomadation eller ett måste att göra engelska 6? Tack!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    kursen Engelska 7 bygger på kursen Engelska 6 (det står bland annat på skolverkets webbplats). Det betyder att kunskaper i en underliggande kurs krävs för att ha en rimlig chans att klara en överliggande/högre kurs med godkänt betyg. Att man kan kunskaper brukar man oftast påvisa med godkända betyg.

    Läser du på gymnasiet och vill få ut examensbevis i slutet av år3, då spelar det roll vilket program du läser på gymnasiet. Om du läser ett yrkesprogram, då är inte engelska 6 en obligatorisk kurs. Om du läser ett högskoleförberedande program, då är engelska 6 en obligatorisk kurs. Utan godkänt betyg i bl.a eng6 kommer du sakna Grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Om du inte har för avsikt söka till en svensk högskoleutbildning och inte tycker att du behöver ta ut examensbevis från en svensk gymnasieskola - prata med SYV-en på din skola som tar med sig frågan till rektorn på din skola - så kanske rektorn kan på undantag (chansen är dock väldigt liten) ge dig tillåtelse att hoppa över eng6 och direkt läsa eng7. OBS! du ska i så fall vara medveten om att du inte kommer ta ut examensbevis från ett högskoleförberedande program. Om kraven för examensbevis från svensk gymnasieskola var god läs på gymnasieGuiden.se/examen - det är skillnad på kraven för examensbevis från yrkes- respektive högskoleförberedande gymnasieprogram. För examensbevis från yrkesprogram krävs inte godkänt betyg i eng6, men då har man inte heller grundläggande behörighet till svenska högskolestudier "med sig" när man slutar på gymnasiet.
    Du kan också kontakta Skolverket, tel.nr 08-52733200. Jag tror du av skolverket kommer få ungefär samma svar som jag ger dig nu.
    Undrar: hur vet du att du har "godkända kunskaper" i engelska 6? Om du har dem, så kan du lätt gå igenom kursen och få A-betyget och sedan läsa eng7.