Lina
    Hej jag vill läsa ekonomi måste man ha godkänt på allt? Det är inte så att alla elever har godkänt på alla ämnen som kommer in i samhällvetenskap eller nationella program det finns faktiskt skolor som har emot elever med 2F
    • Anna : Ja, man måste ha ett godkänt betyg i Historia från vårterminen i åk9 för att bli behörig till Ekonomiprogrammet på gymnasiet.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Lina!

    Behörighet till olika gymnasieprogram kan du se här: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/behoerighet-att-soeka-till-gymnasiet-gymnasiebehoerighet

    Du har rätt i att det finns faktiskt skolor som tar emot elever med F-betyg, dvs obehöriga elever. Dock är det inte till ett Nationellt program utan till Programinriktat individuellt val på Introduktionsprogrammen. Ofta tar skolorna emot "på PRO", som är förkortning till Programinriktat individuellt val "i mån av plats" dvs när alla behöriga sökande kom in och i fall det finns lediga platser på programmet efter det.

    När man söker till gymnasiet som obehörig, är det till IM PRO man bör söka. Om PRO kan du läsa här http://www.gymnasieguiden.se/program/IM/programinriktat-individuellt-val

    Om man vill komma in på ett högskoleförberedande program men ej blir behörig, rekommenderar vi IM Pre = Preparand, http://www.gymnasieguiden.se/program/IM/preparandutbildningen som man läser under ett läsår och förhoppningsvis blir behörig & kommer in på ett nationellt program året därpå.

    Hör av dig igen om något är oklart.
    Lycka till med dina studier!
    ANNA