Maria
    Hej!
    Min son kämpar med spanskan. Han börjar nian till hösten och säger nu att han vill hoppa av spanskan. Han kommer förmodligen få F i betyg. Han känner att han är långt efter de övriga i gruppen och det är ett stort kunskapsglapp för honom att ta igen.
    Han har planer på att välja samhällsvetenskapliga programmet efter nian.
    Vad får det för konsekvenser om han inför nian väljer bort spanskan? Är det bättre att fortsätta med spanskan även om man inte tror att man når E-nivån? Finns det några gymnasieprogram som kräver att man läst moderna språk i högstadiet?
    Kan han på Samhällsprogrammet börja om med spanskan som ett B-språk?

    Tacksam för all information vi kan få innan vi fattar ett beslut.

    Med vänlig hälsning
    Maria Bergström

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Maria!
    Jag förstår att det är ett problem och ett svårt beslut - att fortsätta med ett ämne där man inte tror man kan få ett godkänt betyg i eller att hoppa av.

    Goda nyheter är att man behöver inte godkända betyg i Moderna språk från grundskolan för att komma in på gymnasiet. Inget Nationellt gymnasieprogram kräver specifikt just godkända betyg i Moderna språk.

    Din son är intresserad av Samhällsvetenskapsprogrammet, om jag förstod dig rätt. Här http://www.fragasyv.se/dokument#Programplaner_foer_Nationella_gymnasieprogram kan ni se Programplaner för alla nationella gymnasieprogram och plan för SA finns här http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_SA.pdf

    I SA ingår det som obligatoriska 200 p. Moderna språk - dvs två kurser. Man kan läsa nybörjarkurser Moderna språk 1 i två olika språk eller fortsättningskurser Moderna språk 2, 3, 4 eller 5 - om man har godkände betyg i underliggande kurser.

    Fördelen med att läsa fortsättningskurser i Moderna språk är flera:
    1. man kan få Meritpoäng http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser för Moderna språk 3 (och högre) men ej för Moderna språk 1.
    2. man kan åka som utbytesstudent ett år till Tyskland, Frankrike eller Spanien om man under åk1 eller 2 på gymnasiet läser det aktuella språket på nivå 3 (t.ex. i din sons fall - Spanska 3 - och det blir första kurs på gymnaiset för den som började med spanska från åk6 och fortsatt hela vägen in på gymnasiet: under åk6 och 7 läser man Moderna språk 1; under åk8 och 9 - Moderna språk 2, om man fortsätter med samma språk). Mer om utbytesmöjligheten kan du läsa på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/plugga-ett-ar-i-europa

    Vilken behörighet som gäller inför olika gymnasieprogram, finns info om på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/behoerighet-att-soeka-till-gymnasiet-gymnasiebehoerighet

    Om det är stor chans att din son inte får lägst E i spanska från åk9 (vårterminen) - så kan jag ändå inte säga att det är meningslöst att fortsätta med det ämnet. För att: om han gör sitt bästa men ändå inte får E i kursen, kommer han ändå ha vissa förkunskaper och kan då kanske få E i samma kurs på gymnasiet (på SA måste han läsa 2 kurser i Moderna språk). Å andra sidan, så kan det vara så att det är bättre att lägga tid och energi på andra ämnen och påbörja ett nytt språk på gymnasiet (t.ex. Tyska, Franska eller ngt. annat av de som finns att välja bland på skolan).

    I fall din son vill slippa läsa Moderna språk på gymnasiet, men ändå vill läsa ett högskoleförberedande program - så är det Teknik eller Estetiska programmet som man i så fall bör välja. På yrkesprogrammen läses det inte Moderna språk heller. I alla fall inte som obligatoriska kurser. Sedan kan man ju välja Moderna språk inom t.ex. Individuellt val.

    Om man får F-betyg från grundskolan, då kan han inte få Mtv poäng (Meritvärdespoäng) för att lägga till summan för konkurrens inför gymnasiet - för just det ämnet - och inte är behörig att läsa en fortsättningskurs i samma språk. Däremot kan han läsa om samma kurs - t.ex. Moderna språk 2, spanska (som annars läses under åk8 och 9 i grundskolan i fall man började med det i åk6; om man börjar i åk8, läser man Moderna språk 1 under åk8 och 9 och i fall man får E eller högre i den, kan man fortsätta med Spanska 2 som första kurs på gymnasiet). Krångligt? Eller går det att förstå? Jag kan försöka förklara bättre om du så önskar (med risken att det blir en lång förklaring).

    Jag tycker det är en bra idé att samråda med läraren i spanska: fråga hur stor chansen är att din son kan få E i spanska i vårterminen i åk9 är (det betyget som verkligen gäller) & vad som krävs för att han skulle nå dit.

    Vet ej var ni bor & kan därför inte tipsa om Språkcafé eller Språkverkstad nära er. Se själv om du hittar ngn info som liknar https://biblioteket.stockholm.se/kalender/spanskt-språkcafé-på-tranströmerbiblioteket eller http://www.sprakcafeet.com/index_sp.html - dvs ställen där man kan träna prata spanska på riktigt med andra som studerar samma språk eller de som är "språkbärare" (har språket som modersmål).

    Och sist (bara som en påminnelse om det kan vara en bra idé att lyssna på sånger och se på filmer på spanska) skickar några länkar https://www.youtube.com/watch?v=TBwWB3kKd6o
    https://www.youtube.com/watch?v=mGSiCvSWkSo
    http://www.ur.se/Produkter/177185-!Pregunta-ya!-Musica

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp! Återkom om jag har missat ngt. i mitt svar eller om du har fler frågor.
    Bästa hälsningar och lycka till!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare
    • Julia : Vill bara kort komplettera: Moderna språk får bli "det 17-de ämnet" dvs poängen läggs ovanpå de övriga 16 betyg - vid ansökan till gymnasiet. Dvs även E i Moderna språk ger 10 EXTRA POÄNG, som läggs ovanpå de övriga poängen. På så sätt är det fördelaktigt att läsa Moderna språk (men poängen får man bara om man får E eller högre, inte för F). Julia SYV på Fråga SYV