A
    Hej.

    Jag läste IB programmes på gymnasiet och tog studented detta året. Tyvärr hade jag inte möjligheten att läsa svenska under tiden jag var på gymnasiet så jag tänkte då läsa de på komvux. Just nu läser jag svenska som andraspråk 3 på komvux och är nästan färdig med kursen men jag har inte läst svenska som andraspråk 1 eller 2 eftersom jag inte hade tillräckligt med tid och börja universitet i våren 2017. Min fråga nu är : måste man ha läst svenska som andraspråk 1 och 2 för bli behörig eller räcker det bara med svenska som andraspråk 3

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    enligt info på Antagning.se>> är det Svenska eller SAS 3 som krävs godkänt betyg i för att få Grundläggande behörighet till högskolestudier på en svensk högskola eller universitet.

    Bästa hälsningar

    ANNA