Fatima
    Hej, jag har en ganska lång fråga angående min bror därför ska jag börja med att ge en kort insikt om det han gick igenom så att ni förstår frågan bättre. Min bror är nu 17 år gammal, när han gick ut nian så hade han fått ett F på matten därför började han gå på ett introduktionsprogram när han började gymnasiet (PRIVSA). Det gick ett år men han klarade fortfarande inte matten. Hans lärare i gymnasiet gav två förslag, den ena var att han kunde fortsätta gå i samma klass (PRIVSA) och gå om året eftersom han inte klarade matten men fortfarande ha samma kurser som SAM elever har, eller att han byter till ett yrkesprogram istället, min bror valde det andra förslaget. Min fråga nu är: Om han tar ett yrkesprogram, vad kommer det att hända med matten? Kommer han börja det yrkesprogrammet som vanligt med andra elever eller kommer han fortfarande gå i en privat klass eftersom han inte klarade nians matte? Kommer det att vara såhär i alla program som han ansöker till? Vad kan han göra? Finns det ett slags prov som han kan göra för att klara av nians matte? Han har redan slösat ett år, han borde ha börjat i tvåan just nu, så snälla jag vill ha ett svar som kan hjälpa honom.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    den bästa hjälpen vore att få fram Varför din bror inte får godkänt betyg i matematik grund. Kanske har han dyskalkyli (svårighet att hantera siffror)? I så fall behöver han undervisning med speciallärare och/eller i en liten grupp och kanske enligt en annan pedagogik/didaktik som är anpassad till hans svårigheter/behov.
    Godkänt betyg i matematik från årskurs 9 i grundskolan är ett av kraven för att bli behörig till gymnasiets nationella program.

    Yrkesprogrammen är också nationella program, så han kan tyvärr inte bli antagen till något yrkesprogram utan godkänt betyg i bl a matematik från grundskolan.

    Jag tror läraren menade Yrkesintroduktion, som är ett av de IM, introduktionsprogrammen, där kraven är "kunskaper i svenska språket motsvarande årskurs 6 i grundskolan + intresse för valt yrke", alltså krävs inte att man har godkända betyg från grundskolan. Målet med studier på yrkesintroduktion är att bli anställningsbar utan att behöva ta ut examen från gymnasiet men om eleven blir behörig till nationella program och hinner bli det innan det året hen fyller 20 år, kan hen komma in på ngt nationellt program.
    Jag skulle rekommendera göra utredning om varför din bror har svårigheter med just matematiken. Matteläraren får prata med rektorn om att ge uppdrag till specialläraren att påbörja en dyskalkyli-utredning, - är det det bästa rådet jag känner att jag kan ge.
    Annars så kan din bror fortsätta kämpa med matten. Till hjälp kan han ta www.matteboken.se där kurserna är upplagda för repetition och självstudier.
    Kan din bror genom yrkesintro bli anställningsbar inom något praktiskt yrke är det jättebra. Men på någon högre utbildning (inte ens på gymnasial nivå) kan han tyvärr inte komma in utan godkänt betyg i matematik från grundskolan.
    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
    Vänligen
    ANNA

    • : Just nu har han ansökt till Handels- och administrationsprogrammet men tyvärr blev han ej antagen, och han gjorde ett fel här eftersom han bara ansökte till ett gymnasium. Om han ansöker igen till Handels- och administrationsprogrammet genom att fylla i en sen anmälan, kommer han att bli antagen eller kommer de inte att acceptera honom eftersom han inte har klarat matten?
    • :

      Om han blir antagen till det programmet, kommer han i så fall fortsätta gå i en privat klass men fortfarande ha samma kurser som de som går i Handels- och administrationsprogrammet? Jag vill bara veta hur det kommer att gå till om han blir antagen till nåt program. Vilken klass kommer han att gå i och vilka kurser kommer han att ha osv.

      Tack för svar

    • Anna : Handels- och adminprogrammet är ett nationellt yrkesprogram och man är Obehörig om man inte har godkänt betyg i bland annat matematik. Det går inte att bli antagen till gymnasiets nationellt program utan godkänt betyg i bl a matematik från grundskolan. Ni får gärna få det bekräftat av Skolverket, av personal på gymnasieantagningskansliet, av SYV-ar på skolorna m.fl.
    • : Så du menar att det inte är alla skolor som har PRIV klasser, eftersom min bror blev antagen i SAM programmet (det var hans första val när han gick ut nian) men brukade gå i en privat klass eftersom han inte klarade grundskolans matten, men han brukade fortfarande ha samma kurser som SAM elever hade, räknas inte detta som en antagning?
    • Mikael :

      Det är inte alla gymnasieskolor som tar in på Programinriktat val (som är ett av Introduktionsprogrammen). Om gymnasieskola tar in på Programinriktat val, då är det mycket möjligt att inte på alla utbildningar på skolan, utan endast på någon eller några utb. och sedan kan tuff konkurrens om sådana platser uppstå för att de brukar inte vara många. Hur som helst kan inte eleven ta ut examensbevis utan godkänt betyg i första Gymnasiekurs i Matematik (matte 1) som är nästa kurs efter grundskolematematik. Så, oavsett var man är "inskriven" så måste man som lägsta krav inom matte få godkänt betyg i nästa (svårare) kurs efter grundskolematematik - för att kunna ta ut examensbevis. Även andra krav ställs på examensbevis.

    • : Tack så mycket Anna och Mikael för er svar! De kom till stor hjälp!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer