Hans
    Om man söker en utbildning som kräver behörighet A8 krävs det då att man läser alla 3 kurser Fysik 2, Kemi 1 och Matematik 3c? eller räcker det med att man läser 1 av dessa?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej! man behöver inte just "läsa kurser" men måste få godkända betyg.
    Betygen kan man få genom prövning. Det går också bra att ha Omdöme om särskild behörighet från en folkhögskola eller godkända studier på tekniskt basår på högskolenivå.
    Alltså, godkända betyg (eller motsvarande) krävs i alla tre kurser. Och innan man kan läsa fysik 2 på komvux kräver komvux att man har uppnått godkänt nivå i fysik1a, så om man ej har de kunskaper, behöver man skaffa de först.