Faal

    Hej, jag har en viktig fråga. Jag går sista året på gymnasiet nu. Jag vill komma in läkareprogrammet, men mina betyg räcker inte. Så jag vill komplettera några av dem. Måste jag komplettera (gör prövningar) ämnen i samma skola efter gymnasiet, eller har jag som elev rätt att välja en annan skola på komvux? Tack föhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Faal!
    De som inte är gymnasieelever får göra prövningar i hela Sverige, behöver inte vara i samma kommun där man bor eller är folkbokförd i utan i hela Sverige. Dock är det inte så att några garantier finns på att hitta var man kan anmäla sig. Det är många fler som vill göra prövningar än det finns prövningstillfällen, så man får leta bäst man kan och boka in sig snabbt om man hittar den möjligheten. Du får gärna ta del av informationen på https://www.fragasyv.se/info/provning

    • Faal : Men gäller det här även för gymnasieelever som har student. Alltså jag ska börja komplettera mina betyg efter att jag tog studenten.
    • Julia : När man avslutar gymnasiet är man inte längre gymnasieelev. Man är gymnasieelev när man är inskriven på en gymnasieskola (alltså innan man får ut Examensbevis eller Studiebevis).
    • Faal : Jättebra, nu förstår jag. Tack för svaret!
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer