Yus
    Har inte gymnasie betyg så jag läser upp grundläggande behörighet samt dem ämnen som är krav på sjuksköterske utbildning på komvux just nu. Så jag undrar om antagning kommer kolla på övriga ämnen så som historia idrott osv?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Yusra,

    om jag förstår dig rätt, vill du söka till en högskoleutbildning för att kunna bli Sjuksköterska>>.

    Som Obehörig kan man inte komma in på en högskoleutbildning. Du behöver alltså först och främst bli behörig.
    För Grundläggande behöver du antingen ett Slutbetyg från gymnasiet eller ett Examensbevis. Det är också möjligt att bli behörig på Reell kompetens. Läs om det här >>.

    Du läser redan nu kurser för Särskild behörighet till Sjuksköterskeprogrammet, skriver du.

    Betyg i de kurser som du har i ditt examensbevis eller i ditt slutbetyg + betyg i de kurser som du behöver för särskild behörighet räknas alla in i ditt jämförelsetal/meritvärde. Det spelar alltså roll vad du har för betyg även i historia och idrott, om du har de kurser i ditt examensbevis eller i ditt slutbetyg.

    Om du gör högskoleprovet, kan du delta även i HP-urvalsgruppen. Men du måste ändå bli Behörig. Som obehörig deltar du inte i konkurrensen om utbildningsplats över huvudet taget.

    Du kan boka tid med SYV på komvux i din kommun, visa alla dina betyg och diskutera din Behörighet + får veta exakt vilka betyg som räknas in i ditt jämförelsetal/meritvärde.

    Hälsningar

    Daniel

    • : Ja det är reell kompetens jag gör nu på komvux samt ämnen jag behöver för att komma in på
    • : Sjuksköterske utbildningen , vilken urvalsgrupp hamnar jag i då
    • Daniel : Om du söker på Reell kompetens, så MÅSTE DU GÖRA högskoleprovet. Du kommer i så fall att endast prövas i HP-urvalsgruppen. Utan fullständiga betyg från gymnasiet /Examensbevis eller Slutbetyg = 3årig heltidsutbildning på gymnasiet/ kan du inte konkurrera i Betygsgruppen. Om du inte gör högskoleprovet, kan du endast bli antagen i fall alla behöriga sökande kom in och det finns tomma /lediga/ platser kvar, vilket i princip aldrig händer på sjuksköterskeprogrammet som är en populär utbildning.
    • : Ok men om jag läser alla ämnen på komvux 5 veckor varje ämne och får mina betyg i dem utan reell kompetens måste jag ändå gör HP?
    • Anna : Nej, i så fall behöver du inte göra Högskoleprovet. Om du blir behörig på fullständiga betyg; då konkurrerar du i betygsgruppen. Du kan, om du vill, DESSUTOM ÄVEN konkurrera i Högskoleprovet OCKSÅ (om du gör högskoleprovet). Att ha gjort högskoleprovet ger en extra chans att komma in. Men om man inte har fullständiga betyg, utan söker endast på Reell kompetens; då är man mer eller mindre Tvungen att göra högskoleprovet. För att i annat fall har man Endast möjlighet att komma in på de tomma (lediga) platserna, som finns bara på mindre populära utbildningar dit folk inte söker så mycket (av olika anledningar... det kan vara svårt att få jobb efter; eller en svår utbildning; eller en Ny utbildning som inte många känner till...).
    • : Ok en sista fråga måste man läsa någon program på komvux typ vård och omsorgs programmet , kollar högskolorna
    • : På det, eller räcker det att jag läser enstaka ämnen som behövs för ssk utbildningen ?
    • Julia : Sjuksköterskeprogrammet är en Högskoleutbildning: du måste ha både Grundläggande och Särskild behörighet till den. Kurser som krävs för Särskild behörighet, ex. Matematik 2 kan ingå i ditt examensbevis eller läsas utanför gymnasieexamen. Det bästa är att göra detaljerad planering med en studie- och yrkesvägledare på komvux.
    • : Jag har gjort planering med studievägledare men dem rekommenderar att vård och omsorgs programmet blir en väg till ssk utbildningen. Däremot har jag inte så mycket tid på mig så undrar om jag inte kan bara ta enstaka kurser på 5 veckor. Funkar det ?
    • Mikael : Om du läser en kurs på heltid på fem veckor och sedan nästa kurs på heltid på fem veckor; eller om du läser 4 kurser samtidigt på 20 veckor; eller om du läser 8 kurser samtidigt på 40 veckor - spelar ingen roll för "hastighet" i dina studier. Det tar inte kortare tid om man läser en kurs i taget eller om man läser ett Program. Däremot om man läser på högre studietakt än heltid, då går det snabbare. Fråga om du kan läsa på mer än heltid.
    • Mikael : Du skriver att du inte har mycket tid på dig, men du måste skaffa dig tillräckliga kunskaper. Sedan gäller det att även Klara av 3-åriga ganska krävande studier på Sjuksköterskeprogrammet; att man kommer in på programmet betyder inte per automatik att man klarar av sina studier och får examen. Det är inte alla som kommer in som blir färdiga sjuksköterskor. Så det är många gånger bättre att inte ha för bråttom utan skaffa sig de nödvändiga kunskaperna och inte stressa för mycket /för att risken finns att skada sin hälsa om man läser för mycket och överanstränger sig/.
    Läs alla kommentarer