nathalie
    Hej.
    Jag går vård och omsorgsprogrammet, ska börja andra året nu. Men jag tänkte såhär, måste man läsa alla kurserna? För jag vill jobba inom psykiatrin så då tänkte jag välja inriktning nu inom det, om man kan göra det i tvåan? För jag känner att dom andra kurserna är så onödiga när jag redan har haft dom i nian och ettan. Jag får inte ut något av historia tex, inte nått som jag tycker är intressant och inte hör till med det jag vill arbeta med. Då vill jag hellre göra fördjupningar inom det som handlar om just psykiatrin, och övrigt om vården.

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Nathalie,
    jag förstår att du vill använda tiden på gymnasiet så som det känns rätt för dig. Det är en viktig och mycket aktuell fråga som du tar upp. Många elever och även lärare, föräldrar m.fl. tycker så som du gör.

    Reglerna är dock tydliga på den punkten att man "måste följa programstrukturen" för att kunna få ut Gymnasieexamen. Alla gymnasiegemensamma och programgemensamma ämnen är obligatoriska. Det man får välja är
    1. Inriktning /på dem program där olika inriktningar finns/.
    2. alla gymnasieelever på Nationella program får välja kurser á 200 poäng inom Indivuelt val.
    3. temat på Gymnasiearbete, 100 p.
    4. man får önska att läsa "utökade kurser" /dvs utöver de obligatoriska/. Får man det beviljad av skolan, läser man på mer än heltid.
    5. kurser inom Programfördjupningar (på VO väljer man 500 poäng, se här http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/VO.pdf och det finns många kurser att välja mellan, t.ex. Mental träning, Psykologi, Psykiatri, Rättspsykiatri och många fler).

    Anledning till varför man inte får ta bort några obligatoriska ämnen eller byta dem mot andra är att det anses vara viktigt att alla som tar Gymnasieexamen har en "gemensam kunskapsgrund". Detta underlättar på olika sätt: arbetsgivare vet vad de kan förvänta sig att arbetssökande som har tagit Gymnasieexamen, har läst för kurser och vad de kan; du, som elev, kan söka till eftergymnasiala utbildningar direkt efter gymnasiet eller senare (t.ex. om du om några år efter gymnasiet skulle bestämma dig för att studera vidare, så har du en viss kunskapsgrund "i bagaget" samt även formella meriter i form av Gymnasieexamen).
    Det kan hända saker i framtiden som gör att man väljer att studera vidare (även om man vill jobba i stället): t.ex. om man inte får det jobbet, som man vill ha eller inte kan fortsätta jobba pga t.ex. förändrat hälsotillstånd.

    Jag hoppas att du fick svar på din fråga (och jag försökte förklara vad reglerna säger och även varför de säger det).
    Jag inser att det är förmodligen inte det svar, som du önskade dig. Jag hoppas dock att du kan acceptera att läsa de obligatoriska kurserna /det räcker med betyg E för att kvalificera sig för Gymnasieexamen/.
    Om du hoppar av en obligatorisk kurs, kan du inte få ut Gymnasieexamen. Du får då ett Studieintyg och har inte Grundläggande behörighet till högskolestudier. Det är möjligt att du skulle kunna få jobb utan Gymnasieexamen (det är varje arbetsgivare som bestämmer och de väljer oftast att anställa personer som har Gymnasieexamen). Det blir väldigt tråkigt för dig om du inte skulle kunna få fast anställning pga du inte fick ut Gymnasieexamen, därför råder jag dig att överväga att inte hoppa av någon obligatorisk kurs.

    Fundera över det, som jag har skrivit här i mitt svar till dig & återkom gärna om du vill ha en mer detaljerad förklaring eller om du har fler frågor!
    Vänligen
    Mikael SYV