Lisen
    En civilingenjörsutbildning är ju på 5 år. Kan man exempelvis läsa tre år på Lund Universitet för att sedan läsa de två sista åren (den automatiskt inbakade mastern) på annan ort, såsom i Stockholm på KTH? Förutsatt då att man söker in till en viss master som passar utbildningen? Eller får man inte en fulländad examen då? Hur fungerar det?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Lisen,

    det kan fungera lite olika. Svårt att ge ett generellt svar. Det är bekvämare att läsa hela utbildningen på samma lärosäte. Men det kan också gå att byta - i vissa fall. Det kan bero på om kurserna passar och många gånger också om plats finns på den utbildningen - till vilken du vill byta. Det går inte på förhand säga om ledig plats kommer att finnas; och sedan uppstår det ofta konkurrens om de lediga platserna - då är det inte heller säkert att just du "vinner" i konkurrensen (man vet ju inte vad dina konkurrenter kommer att ha för meriter och om de kommer att "gå före dig" eller inte).
    Det är bra att planera att kunna läsa hela sin utbilnding på samma lärosäte, om man kommer in på ett program.
    Jag säger inte att det inte går att byta, men det går på förhand inte säga om det kommer att gå eller inte.

    Frågar man studievägledare som "sitter" på de aktuella utbildningar - säger de att "vi får ta det då det blir aktuellt" - för de vet ju inte om det om några år uppstår förändringar i programmets innehåll; de kan inte heller på förhand säga om lediga platser kommer uppstå.
    Ibland kan man söka till "Senare del av programmet" - men återigen: vid konkurrens, vet vi inte om just du kommer att komma in.

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte