Hej!
    För att kunna få studiemedel (från CSN) spelar det ingen roll om man läser kurser på samma skola eller på flera olika. För att kunna sätta ihop kurser in i examen (t.ex kandidatexamen) kan finnas svårigheter om man läser på olika skolor, men det får man ta med studievägledare på den institutionen där man vill ta ut sin examen. Ofta är det dock ok att ta in kurser från olika lärosäten in i kandidatexamen.

    Man behöver inte ansöka om studiemedel om man kan klara sig utan det. Och om man inte har för avsikt att ta in kurser in i examen, spelar det i så fall ingen som helst roll om man läser på samma eller på olika skolor. OBS! distans finns Med och utan obligatoriska träffar. Det måste man vara uppmärksam på. Om det ingår obligatoriska träffar, så kan man behöva åka till skolan för att delta i dem och även om träffarna kan ske på distans (Skype eller liknande lösning), så kan det bli så att mer än en träff är schamalagd samtidigt och det går ju inte att klona sig! :)

    • : Hej! Är det de som står som "antal träffar" på antagning.se? Eller hur ser man om en kurs har obligatoriska träffar?
    • Milla : På utbildningens egen hemsida borde det stå om obligatoriska träffar ingår eller inte. Man kan annars fråga de utbildningsansvariga eller studievägledare som jobbar på den institutionen där kursen ges. På www.studera.nu finns det flera "filter" i sökfunktionen och en aspekt heter "distans med eller utan träffar" kontra "distans utan obligatoriska träffar", men jag kan inte lova att sökfunktionen på studera.nu funkar 100%-rätt, så säkrare är det att läsa på utbildningens egen hemsida (eller fråga personal som jobbar på just den utb.).