Hej
    Hej! Jag funderar på att gå natur-sam men är inte jättebra på matte och tänker därför bara läsa matte 1, 2 och 3. Problemet är på de flesta utbildningar efter gymnasiet (som är no relaterade) så måste man ha läst matte 4. Finns det några utbildningar inom no där man inte behöver läsa matte 4? Eller ska jag ändå läsa matte 4 fast jag bara har C i matte nu i nian, det kanske blir för svårt? Det känns ju annars onödigt att gå natur och inte läsa matte 4 om man inte kommer in på några utbildningar efter gymnasiet. Hur ska jag göra?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, Hej!

    Behörighetskraven till högskoleutbildningar kan ändras och i så fall är det troligaste att kraven höjs, så om vi nu hittar någon utbildning till vilken det räcker med Matte 3, så kanske det inte längre gör det, när det blir dags för dig att söka till högskola.

    Angående inriktningar på Naturvetenskapsprogrammet, så läses det Inriktningar från åk2. Om du kommer in på en gymnasieskola, som erbjuder båda inriktningar, kan du bestämma dig under åk1, när du har läst matte 1c och påbörjat matte 2c  - dvs innan åk2. Då vet du mer om hur lätt/svårt det är för dig att läsa gymnasiematte.

    Sedan är det också så att i fall du väljer att läsa Inriktning "samhälle" på NA, då kan du välja läsa Matte 4 som programfördjupande kurs under åk3. Fram till vårterminen i åk2 vet du definitivt - om du tycker att det går bra i matte eller inte så bra och kan då bestämma om du ska läsa Matte 4 eller ej.

    Exempel på yrken inom Naturvetenskap, där utbildningar ej kräver godkänt betyg i Matte 4 är:

    Optiker

    Agronom

    Sjuksköterska

    Djursjukskötare

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare