Sofia

    Hej, Jag undrar en sak, om jag blir antagen till juristprogrammet på Stockholms universitet men vill hellre gå på Uppsala universitet men blir inte antagen den terminen. Men om jag börjar läsa juristprogrammet på SU och efter ett halvår ansökt till UU och blivit antagen, måste jag läsa om kurserna jag läst på SU? Det är ju samma innehåll? Tacksam för svar.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia,
    i så fall ansöker du om Tillgodoräknande av tidigare utbildning och får svar om vilka delar av programmet du ev.kan hoppa över. Om det är identisk innehåll i kurserna i vilka du redan har godkända betyg, så kan jag inte tänka mig att du ska behöva läsa om de kurserna. Jag tror i så fall du får besked att du inte behöver göra det. Beskedet får du som svar på din ansökan om Tillgodoräknande av tidigare utbildning.
    MVH

    Julia SYV

    • : Okej tack för svar, men vart ansöker man om tillgodoräknande av tidigare utbilding? Är det samtidigt som man ansöker om utbilding på antagning.se?
    • Julia :

      Nej, det är inte samtidigt utan när du får besked att du är antagen till en utbildning och du vet eller tror att du redan har klarat av delar av den kommande utbildningen som du ansöker om Tillgodoräknande. På varje lärosätes webbplats brukar finnas info om hur man ansöker om tillgodoräknande på just det lärosäte. På Uppsalas universitet hittade jag info här: uu.se/student/examen/tillgodoraknande