Jelena
    Hej, jag undrar om alla måste läsa på gymnasiet. Om man är skoltrött och inte vill läsa efter grundskolan. Vad finns det att göra i så fall? Det är ju långt till pension... :) Men vad finns det för alternativ då? Tacksam för svar! Jelena
    • : Konstigt att gymnasiet är frivilligt! Om det inte finns några riktiga alternativ - då är det väl inte frivilligt?! jag tycker det är lite som att "luras" att säga att gymnasiet är frivilligt.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Jelena!
    Jag ser att du är 45 år och gissar på att du är mamma till en elev som går på grundskola idag och som är skoltrött och ni vill undersöka vad det finns för alternativ till gymnasiet. Stämmer det?

    Oavsett anledning till varför du ställer frågan, så är svar på din fråga ... konstigt nog ... både Ja och Nej.

    Jag ska förklara så gott jag kan, men återkom gärna med en ny fråga eller med en kommentar om du känner att du vill ha en bättre förklaring.

    Jag menar så här:
    Nej, man måste inte läsa efter grundskolan. Med det att man blir behörig till gymnasiets yrkesprogram, dvs får godkända betyg från vårterminen i åk9 i grundskolan i svenska/svenska som andraspråk, engelska matematik + 5 valfria ämnen till, dvs sammanlagt i 8 ämnen - så har man uppfyllt skolplikten. Lagen säger att man "inte måste" eller "behöver inte" läsa mer.

    Ja, man måste läsa på gymnasiet - säger arbetsmarknaden, för att det är i praktiken nästan omöjligt att få jobb utan gymnasial utbildning. De jobben man kan få direkt efter grundskolan är extremt få. Begränsningarna ligger inte enbart i det att man saknar yrkeskunskaper, men även i personens ålder.
    Är man under 18 år, finns det stora begränsningar vad man får jobba med, t.ex. man får ej arbeta nattetid, får inte lyfta eller bära tunga saker, man får inte arbeta ensam och man får ej ta ansvar för pengar eller värdesaker. Så blir effekten av de reglerna "Så får barn och ungdomar att arbeta" sådana att många arbetsgivare "drar sig för" att anställa personer under 18 år för de kan inte erbjuda arbete som inte inkluderar något inom det som en mycket ung människa ej får jobba med.

    Det finns, alltså, i praktiken inte några alternativ till gymnasiet. Om din son eller dotter kan få jobb, jättebra! Grattis i så fall! Verkligen, jätteroligt och ni får gärna berätta var hen ska arbeta.

    Man får skriva in sig på Arbetsförmedlingen som arbetssökande och ingå i Ungdomsgaranti, när man är 15 år. Man får ej någon ersättning från eller via AF innan man fyller 18 år (om jag tolkar deras regler på rätt sätt och om inte det tillkom någon ändring mycket nyligen, men så var det för ett par månader sen i alla fall - när jag kollade sist). AF kan kanske erbjuda en praktikplats. Som sagt, får man ingen ersättning, dvs praktiserar gratis i så fall. Förhoppningsvis lär man sig bra saker på sin praktikplats.

    Så - i praktiken finns det inte några alternativ till gymnasiet idag.
    Om jag har fel, blir jag väldigt glad i så fall! Alla som känner till några alternativ till att gå på gymnasiet när man är 15 år och precis har avslutat grundskoleutbildning - får höra av sig! Alla tips mottages med stor tacksamhet.

    Jag hoppas mitt svar förklarar en del.
    Hör gärna av dig igen - om du har en ny fråga eller önskar få ett längre svar på den här frågan.
    ANNA