Elev
    Hej!

    Jag läser kinesiska 1 på gymnasiet, men jag gillar inte läraren. Jag vet att det är obligatoriskt med språk på samhäll, men finns det inget sätt ur det? Om det nu är så att det är omöjligt, hur kommer det att påverka mitt betyg i slutet av gymnasiet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej BB!
    Se Programplan för SA - under Programgemensamt i Programplanen för SA ser du 200poäng Moderna språk = 2 kurser Moderna språk, som är Obligatoriska. I ställer för Moderna språk får man läsa Modersmål (i annat fall än när modersmål är svenska; alltså svenska eller SAS, svenska som andraspråk, får Inte läsas i stället för "moderna språk").
    Med betygen F i 200poäng kan man ta ut examen från samhällsvet.programmet på gymnasiet; skillnaden i jämförelsetalet blir då "minus 0.8" av totalt 22.5 möjliga poäng - det är rätt mycket och kan utgöra skillnad i att komma eller inte komma in på en eftergymnasial utbildning.

    Mitt råd till dig blir att du gör ditt bästa i alla kurser du läser nu, inkl.kinesiska 1 men att du till nästa år väljer ett annat modernt språk - t.ex Spanska, Tyska eller Franska (alla de tre språk måste erbjudas att välja på gymnasiet, om programmet har moderna språk som obligatoriska kurser), kan även finnas - kanske Eventuellt... - möjlighet att välja ngt. annat språk också (fråga på din skola vilka språk just din skola kan erbjuda läsa):
    och om du har ett annat modersmål än svenska, kan du läsa ditt modersmål i stället för mod.språk.
    Vänligen och Lycka till!

    Julia