Wilma
    Jag är ganska dålig i mitt moderna språk spanska och har inte så stor lust att läsa det på gymnasiet.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Wilma, det är bara på några gymnasieprogram som man måste läsa Moderna språk:
    på Humanistiska & på Samhällsvetenskapsprogrammet - läser man 200 p. /två kurser/ i Moderna språk.
    På Ekonomi & på Naturvetenskapsprogrammet - en kurs, 100 p., i Moderna språk är obligatorisk.

    På Estetiska programmet & på Teknik samt på alla yrkesförberedande program - ingår inte Moderna språk som obligatoriska kurser.

    Här: http://www.gymnasieguiden.se/program/ - kan du läsa info- och även se filmer om alla program och inriktningar och längst ner på sidor med programbeskrivningar finns det en länk till programplanen på respektive program.

    I fall du vill läsa ett program där Moderna språk ingår som obligatoriska, kan du välja ett nytt språk och läsa steg 1 och ev. 2 i samma språk eller läsa steg 1 i två olika nya för dig språk /om det är 200 p. du måste läsa/. För elever som har ett annat modersmål än svenska, finns det möjlighet att läsa Modersmål i stället för Moderna språk.
    Ännu en möjlighet: om Rektor på skolan /den skolan dit du vill söka/ kan fatta beslut om individuellt anpassat program, kan Moderna språk bytas ut mot någon annan kurs. Det är undantag och upp till Rektor på programmet att bevilja eller avslå.
    Om vi tar ett exempel: Samhällsvetenskapsprogrammet, där 200 poäng Moderna språk ingår som obligatoriska. Fördelen med att fortsätta läsa det språket som du hade på grundskolan är att i fall du började i å k 6 - läser du steg 3 & 4 på gymnasiet och betyg E i de kurserna räcke för att få full pott i Meritpoäng /1,5 i Moderna språk som är max/ - vilket höjer Meritvärde i dina gymnasiebetyg väldigt mycket. Men i fall du ändå inte vill läsa samma eller ett nytt Modernt språk och inte har ett annat modersmål än svenska - kan du ansöka om dispens hos Rektor på programmet och jag skulle i så fall rekommendera att fråga om du kan läsa Engelska 7, 100 p. och en annan kurs skulle jag föreslå en från listan: Grafisk kommunikation 1; Visuell kommunikation; Skrivande; Litteratur; Kultur och idéhistoria eller Retorik. Du får inga Meritpoäng för alla de kurserna, förutom Engelska 7, som ger 1,0 Merit.

    Enklast - i fall du vill slippa läsa Moderna språk - är att välja ett yrkesförberedande program eller Teknik alt. Estetiska programmet, där du inte behöver läsa de kurserna.

    Vad är dina planer efter gymnasiet? Vill du ha tips på program där du kan bli behörig till just den utbildningen som du siktar på efter gymnasiet?
    Bra länkar för vidare studieplanering är:
    www.studera.nu

    www.yhguiden.se

    www.ams.se.

    Hör av dig i fall du vill ha mer detaljerad info- eller om du har fler frågor.
    Uppge vad du vill göra efter gymnasiet, så kan vi ge dig ett bättre svar!

    Bästa hälsningar
    Mikael SYV