Sofia

    Hej, jag tog studenten i somras och är rätt nöjd med mina betyg. Jag har vetat ungefär vad jag ska ansöka till och plugga med i höst men är lite osäker då jag blivit intresserad av att testa på några nya kurser som intresserat mig väldigt länge. Detta kanske klargör vad jag faktiskt vill göra i framtiden. I fallet att jag inser att det inte var för mig, måste jag räkna med dessa komvux betyg från kurserna eller kan jag bara ansöka med min ”vanliga” gymnasieexamen?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia,
    du kan inte genom (efter gymnasiet) studier på komvux försämra dina chanser att komma in på en eftergymnasial utbildning. Du kan bara förbättra de chanserna. Du bestämmer inte vilka betyg som räknas in, men Antagning.se räknar in de nödvändiga betygen + av de som får räknas in, endast de betygen som höjer ditt meritvärde. Därför rekommenderar vi att alla sökande till svenska högskoleutbildningar ser till att alla gymnasiala betyg syns på antagning.se (på "mina sidor"). Antagning.se räknar alltid till de sökandes fördel. Alltså om ett betyg inte tvunget behöver räknas in, då räknas det in endast om det höjer ditt meritvärde.
    De betygen som tvunget behöver räknas in är de som krävs för grundläggande och för särskild behörighet. Utan de betygen är man obehörig och deltar inte i konkurrensen om utbildningsplats.

    • : När jag söker högre utbildning senare kommer jag hamna i 2 urval då?
    • Anna : Om en sökande var behörig redan innan kompletteringar, då prövas hen även efter kompletteringar i BI, direktgruppen, med det lägre meritvärde som hen hade innan kompletteringar. Hen prövas då samtidigt även i BII, kompletteringsgruppen, med det högre meritvärde.