Christian
    Har valt fysik 2 och psykologi 1 och 2 men fick inte psykologi 1 och 2. Fast hade den på andra plats. Jag Fick Fysik 2 och mitt tredjeval, Men kan det vara för att jag inte ansökte om utökatval eller behöver man inte gör det?
    • Anna : Vilket program och inriktning går du på gymnasiet nu?
    • : Jag går teknik med inrikting design och produktutveckling
    • Mikael : Den generella programplanen för TE kan du se på https://www.gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/TE/programplan/Programplan_TE.pdf
    • Mikael :

      De kurser som inte är obligatoriska på just ditt program, Teknikprogrammet, erbjuds "i mån av möjlighet". Det som gymnasieskolan är skyldig att göra är att erbjuda läsa alla obligatoriska kurser + tillräckligt poäng kurser inom programfördjupning (gymnasieskola får välja kurser åt elever) och tillräckligt antal poäng, totalt sett (inom Individuellt val måste gymnasieskola erbjuda val av "någon idrottskurs" och "någon estetisk kurs"); för övrigt så kan gymnasieskola i princip säga "alla de här kurserna ska ni läsa" Punkt och slut.

    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Christian,

    Psykologi (gymnasiala kurser) krävs inte för behörighet till svenska eftergymnasiala utbildningar. Även om du vill bli psykolog eller läsa psykologi på högskolenivå kan du komma in utan att tidigare ha läst psykologi. Med det sagt, så är det inte fel att läsa psykologi, om man är intresserad och om gymnasieskola ger möjlighet att göra det.
    Anledningar till varför du inte fick ditt val av psykologikurser beviljad kan vara många:
    - t.ex kanske saknas lärare i det ämnet och undervisning på din skola ej blir av (i det ämnet under kommande läsåret);
    - kanske många sökte läsa psykologi och du fick ju ditt förstahandsval, fysik2, så andra elever fick sitt förstahandsval (om det var psykologi) - så tycker ledningen på din skola att det är rättvisare så, än att en elev får sitt första Och andra val och andra endast sitt tredje och fjärde, t.ex.
    Du frågar om du skulle ansöka om att få läsa utökat program. Och det kan inte jag svara på pga det finns för lite information i din fråga.

    • : Fick precis reda på att det var för få som hade sökt psykologi 1 och 2, men tack för hjlpen :) uppskattar det
    • Mikael : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!