Kenny
    Hej! Jag är intresserad av att studera till diplomat. Jag läste igenom kraven på regeringens hemsida och såg att ett av kraven är att man ska "ha en avslutad akademisk examen motsvarande minst en fil. kand". Ett annat krav är också att man måste ha bott utomlands i sex månader.

    Eftersom det står motsvarande, betyder det att man kan läsa Bachelor of Arts (internationell motsvarighet) utomlands, eller måste man ändå studera på ett svenskt universitet?

    Tack så mycket i förväg!
    • Daniel :

      Diplomatprogrammet kräver inte en utbildning vid ett svenskt lärosäte utan en utländsk utbildning på motsvarande nivå går bra. För utländska utbildningar ser de ansvarigaför Diplomatprogrammet gärna att UHR, Universitets- och högskolerådet, har gjort en bedömning av den utländska utbildningen, för att bekräfta nivån.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Min tolkning av info på Regeringen.se/jobba-hos-oss/diplomatprogrammet

    är att utbildning motsvarande fil.kand kan vara från ett valfritt land, men det är en bra idé att ställa frågan till dem som står under Kontakt på sidan där, länk ovan.

    Studie- och yrkesvägledare