Tania
    Hej

    Jag har lite panik här då jag orecis kom hem från semester. Har varit borta nästan hela sommarlovet och såg för föera veckor sen när antagningsbeskeden kom ut att jag kom in i det gymnasiet jag ville. Vad jag hade för mig att om man blev antagen och varken tackade ja eller nej så betyder det att man kommer in till sin plats. Jag fick nyligen höra att så inte var fallet. Jag tror att jag inte hade gett nåt svar så vad innebär detta?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Tania!

    Kontakta ditt antagningskansli - och fråga om du fortfarande har din plats. Man bör tacka ja eller nej men ofta har antagningskanslier "överseende" och i fall man inte svarade då behåller man sin plats, "de facto", i alla fall oftast är det så. Men du behöver definitivt höra av dig till ditt Antagningskansli och fråga hur det ligger till med din gymnasieplats.

    Vänliga hälsningar

    Julia SYV

    Kontaktuppgifter till ditt Antagningskansli är följande:

    Maila dem nu på en gång och i fall du inte får svar imorgon bitti, ring. Uppge ditt personnummer och namn samt vilken skola du kom in på. Fråga om du fortfarande har utbildningsplats.

    • : Vilket kansli ska jag vända mig om jag bor i stockholm län/kommun och kom in i östra real
    • Julia : Det är gyantagningen.se som är ditt antagningskansli. Jag skriver nu ett utökat svar till dig.
    • : Tack för informationen. Kontaktade så fort jag kunde. Men vad är egentligen konsekvenserna om man inte gett något svar?
    • Julia : Eftersom reglerna är att man bör svara, kanske antagningskansliet har redan gett platsen till någon som stod i reserv och i så fall har inte du någon plats. Men vi får hoppas att de har inte gjort det. Enligt reglerna, så får de göra så - för att man måste svara på Antagningsbesked.
    • Julia : Om det värsta har hänt och du får svar att du inte har någon plats, fråga direkt var lediga/tomma platser finns - och i så fall kan du välja en av de platserna som inte är upptagna av någon.
    Läs alla kommentarer