Ella
    Hej! Har länge funderat på att plugga vidare till att bli arkitekt, dels för att jag har hört från många att yrket skulle passa mig bra men främst för att jag innerligt är intresserad av yrket. Jag anser mig själv vara väldigt kreativ och greppar det mesta med former, färger och utrymmen, men är inte särskilt bra på att rita ut alla idéer jag har i huvudet. Är inte helt och hållet kass på att rita, men definitivt inte "en av dem" som kan rita vad som helst.

    Skulle yrket passa mig ändå? Är som sagt väldigt intresserad av själva utbildningen och design men mest orolig för att vara en "dålig" elev eftersom jag inte är superbra på att rita.

    P.S Studerar naturvetenskapsprogrammet och fick 1.7 på senaste HP så antagningen och behörigheten bör inte vara ett problem (ska göra det igen i vår men såg att förra årets antagningspoäng var 1.65 så det är förhoppningsvis lugnt).

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ella,

    utifrån det du skriver i din fråga så tycker jag definitivt att du bör söka till Arkitektutbildningen. Du är mycket intresserad och kommer förmodligen komma in - då du blir behörig och har så pass högt resultat på högskoleprovet att du kommer att konkurrera in dig på en utbildningsplats.

    Man behöver inte nödvändigtvis vara bra på att rita, man kan bli en bra arkitekt i alla fall. Det skadar givetvis inte att kunna rita bra, men när vi frågade folk, kunnigt inom arkitektur, så fick vi svar att "nej, det är inte ett krav att kunna rita bra", utan att man kan bli en "lyckad arkitekt" i alla fall. :)

    Så - jag tycker att du bör söka och jag hoppas du kommer in.

    Gör Högskoleprovet en gång till om du kan. Antagningsgräns kan gå upp... det är ju ingen som vet hur det blir vid nästa antagning - och därför är det bra att försöka få ännu lite högre på HP, vilket jag tycker du har alla förutsättningar för. Man brukar få högre resultat på HP upp till fjärde eller femte gången man gör HP. Det även om man inte tränar mellan "gångerna", men om du tränar lite på gamla prov, och så går du nu på gymnasiet och lär dig massa nytt/nyttigigt - ;) - så har du ännu bättre förutsättningar att få ännu lite högre resultat på HP, och det kan aldrig skada!

    Ha det bäst och lycka till!

    ANNA