Caroline
    Hej ! Jag valde ib som min förstahandsval, jag har gjort ib antagningsprovet. Det gick helt ok men jag tror att mitt resultat blir inte bra. Jag undrar om man bara baserar på antagningsprovet ? eller baserar man också på slutbetyget ? Sen undrar jag också om man måste vara utmärkt på engelska för att gå på Ib ? jag kan engelska men jag är fortfarande svag på att artikulera och hörförståelse.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Caroline,
    språk kan man lära sig och bli mycket bättre på rätt så kort tid, och speciellt när man är så ung som du är - 16 år. Jag har haft kollegor som började lära sig svenska från "noll" när de var över 30 år gamla och t o m de som var över 50 år gamla - och de lärde sig och kunde kommunicera och komma fram på arbetsmarknaden i Sverige.
    Du behöver bli så bra du kan på engelska; och detta även om du inte ska läsa på IB, till exempel.
    Att kunna så mycket engelska som möjligt är mycket bra i dagens Sverige, då svenska är ett "litet språk" och på många arbetsplatser och inom många utbildningar måste man kunna engelska.

    Som direkt svar på din fråga - om Antagnings-sättet till IB: både antagningsproven och dina betyg från Slutbetyget från grundskolan spelar roll. Du konkurrerar om plats på IB mot andra elever som söker samma utbildning på samma skola. Du behöver bara vara "tillräcklig bra" för att hamna inom det antalet till vem platserna räcker till; du behöver inte bäst på engelska eller bäst på något annat sätt.
    Om du kommer in på IB, kommer du att träna engelska jättemycket från det att skola börjar i höst. Det är dock bra att du, om du kan, redan under sommaren tränar prata och skriva, läsa och lyssna till engelska - så mycket som möjligt och på alla sätt du kan "komma åt engelskan".

    Vänligen och med önskemål om en mycket trevlig sommar för oss alla!
    ANNA

    • : tack för ditt svar Anna !!
    • Mikael : Vi på fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp!