Marina
    Hej, jag gick ut gymnasiet med ett Studieintyg, missade Svenska 3 och en till kurs... nu vill jag läsa upp de kurserna och få ut min gymnasieexamen. Nu är alla på semester och jag kan först i augusti försöka få någon klarhet i frågan: måste min gamla gymnasieskola hjälpa mig, ge mig möjlighet att lämna in restuppgifterna och få ut ett godkänt betyg? Eller gör de det bara om de är snälla? Kan jag kräva hjälp av min gamla gymnasieskola? Och vart vänder jag mig om de vägrar hjälpa mig och t.ex. hänvisar till KomVux? Dvs min fråga är: stämmer det, som jag har hört av kompisar, att det är UNDER ETT ÅRS TID efter avslutningen, som skolan har ansvar för mig & det är först efter 1 år som de kan vägra hjälpa mig att läsa upp mina betyg? Var finner jag pålitlig information om detta? Tusen tack för ett snabbt svar! Marina

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, visst kan du vända dig till din gamla gymnasieskola och se om du har möjlighet att göra så kallade externa prövningar i de kurser som du vill läsa upp. De kan dock vara så att de hänvisar dig till ditt lokala Komvux eftersom du är över tjugo och således behörig att söka komplettering inom den gymnasiala vuxenutbildningen. Någon ettårsgräns för gymnasiet känner jag inte till skulle finnas - kan vara lokala bestämmelser som man kommer överens om i kommunen. Pröva och kontakta ditt lokala Komvux först så bör de veta hur det brukar gå till i just din kommun. /Lena, Syv